
 

Malawi’s 2009 Parliamentary 
and Presidential Elections:  
 
DEMOCRACY IN PROGRESS 
 

THE ROLE OF THE MEDIA 
(Draft) 

 
The legal instruments failed to ensure that public broadcasters should fulfil 
their  legal mandate  to  provide  the  electorate with  a  balanced,  fair  and 
equitable  coverage of  the electoral process while  self  regulation  through 
voluntary  self  regulatory  mechanisms  proved  effective  in  enhancing 
professional and ethical conduct of the media in the coverage of the 2009 
elections.  
 
Editorial  Independence  is  better  achieved  with  absolute  freedom  from 
political  interference  and  other  competing  interest  as  demonstrated  by 
media  houses  that  are  either  run  or  owned  by  professionals  other  than 
politicians. 

 

 By Baldwin Chiyamwaka 
6/16/2009 
 



1 | P a g e  

 

MALAWI’S 2009 PARLIAMENTARY AND PRESIDENTIAL 
ELECTIONS: DEMOCRACY IN PROGRESS 

THE ROLE OF THE MEDIA 

By Baldwin Chiyamwaka 

 

 

 

DRAFT 

 

 

 

 

 

 

The underlying but implicit theme of my presentation is that the legal instruments failed to 
ensure that public broadcasters should fulfil their legal mandate to provide the electorate 
with a balanced, fair and equitable coverage of the electoral process while self regulation 

through voluntary self regulatory mechanisms proved effective in enhancing professional and 
ethical conduct of the media in the coverage of the 2009 elections 

Editorial Independence is better achieved with absolute freedom from political interference 
and other competing interest as demonstrated by media houses that are either run or owned 

by professionals other than politicians 

 

 

 

 



2 | P a g e  

 

 

Table of Contents 

1.0  INTRODUCTION ..................................................................................................................... 3 
2.0  MEDIA AND ELECTIONS: AN OVERVIEW ...................................................................................... 3 
3.0  A HISTORICAL BACKGROUND TO MEDIA FREEDOM IN MALAWI ........................................................ 4 
4.0  MALAWI’S EXTERNAL MEDIA POLICY FRAMEWORK IN THE 2009 POLLS ............................................. 9 
4.1  Theoretical Background ................................................................................................................... 9 
4.2  Malawi’s Democratic Milieu and Media’s Performance in 2009 Polls .......................................... 10 
4.3  Codes of Conduct: Expectations and Functions ............................................................................. 13 
4.4  Policy makers Influence: The Role of Parliament (2004 to 2009) .................................................. 19 
4.5  The Role of Government as Regulator ........................................................................................... 20 
5.0  MEDIA CONTENT IN THE 2009 POLLS ....................................................................................... 25 
5.1  Narrative Summary of Media coverage of Political Party Campaign ............................................. 26 
5.2  Voter Registration .......................................................................................................................... 27 
5.3  Civic and Voter Education .............................................................................................................. 28 
5.4  Corruption and Fraud in the Electoral Process .............................................................................. 28 
6.0  Women’s Participation in the Electoral Process promoting women ............................................. 29 
6.1  Propaganda Messages ................................................................................................................... 30 
6.2  Opinion Polls .................................................................................................................................. 31 
6.3  Polling Day ..................................................................................................................................... 32 
6.4  Voting and Counting; Electronic Media ......................................................................................... 33 
6.5  Post Election Situation ................................................................................................................... 34 
7.0  CONCLUSION:  LESSONS LEARNT AND TRENDS ............................................................................ 34 
7.1  Lessons Learnt ................................................................................................................................ 34 
7.2  Negative Trends 2004‐2009 ........................................................................................................... 34 
7.3  Positive Trends ............................................................................................................................... 35 
8.0  REFERENCES ....................................................................................................................... 35 
 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 | P a g e  

 

1.0 INTRODUCTION 
Media performance during elections primarily depends on the context in which the media operate and 
on  the  level of media  autonomy  and diversity.  In order  for us  to effectively examine  the  role of  the 
media  in Malawi’s  2009  Parliamentary  and  Presidential  Elections  (PPE)  our  analysis  should  take  into 
consideration the political and social context in which the Malawian media operates particularly during 
the  2009  electoral  period.  According  to  European  Commission  for  Democracy  through  Law  (Venice 
Commission 2005), this context is shaped by a variety of factors such as strength of the right to freedom 
of  expression,  connections  between  Media  and  Politics  (that  is,  the  degree  of  state  control  over 
broadcasters; the degree of partisanship displayed by media houses; the degree of integration of media 
houses and political elites – media ownership) and the extent of respect for media ethics within media 
institutions. Our focus on the political and social context will be on the external media policy framework. 
This is because the external media policy framework influences the formulation of internal media policy 
within each media house and the consequent media output. 
 
This  paper  therefore  addresses  these  issues  firstly  by  providing  a  general  overview  of  media  and 
elections in a democratic system of government as it relates to Malawi’s 2009 PPE. Secondly, the paper 
examines  how Malawi’s  external media  policy  framework  influenced media  conduct  in  covering  the 
elections. Here issues such as the Malawian democracy as part of the external framework, policy makers 
like  Parliament  are  examined,  regulators  such  as  the  government  through Malawi  Communications 
Regulatory Authority (MACRA), the  legal framework, election regulation and election administration as 
administered by  the Electoral Commission  (nominally called  the Malawi Electoral Commission  ‐ MEC); 
the  influence of pressure  groups  like  the  civil  society,  the profession  itself  through Media Council of 
Malawi (MCM) as a self regulatory body are also examined. Finally, we critically analyse media products 
during  the 2009 PPE  that  is,  radio,  television and newspaper content  to determine  the meanings and 
images  they  created  to  communicate messages  to  the  electorate.   Other  topical  issues  such  as how 
formulation and application of Internal Media Policy framework within media houses, Media Ownership 
and the Economic and business policies of the media influenced the media’s role in the 2009 PPE have 
only been dealt with implicitly. If these had to be examined, it would make this paper too long. 

2.0 MEDIA AND ELECTIONS: AN OVERVIEW  
In modern  democracies  the media  play  a  critical  role.  For many  years  now,  globally,  the media  has 
assumed and reinforced its important role as a legitimate reflection of public interest and opinion. This 
is because  they cover  issues of  ‘public  interest’ and has a central role  in  forming  ‘public opinion’. The 
media  is  a  strong  pillar  and  tool  of  democracy  functioning  as  both  a  catalyst  of  democracy  and  an 
instrument of democratic rule that makes good governance, transparency and accountability possible. 
Some  authors  argue  that  the media  hold  the  actual  power  to  circulate  ideas  among  citizens.  Thus 
enabling  them  to  have  personal  opinions  on  issues  and  participate  in  public  life.  Such  an  argument 
suggests that media can influence the voting pattern in a democracy. In terms of the application of the 
agenda setting theory to politics, for instance, Maxwell McCombs and Donald Shaw established a causal 
relationship between the issues the media focus on and the opinions of undecided voters in the United 
States.  As the media set the agenda regarding what issues are important and significant, people begin 
to  form opinions and  to discuss  these  issues.  In  this way,  the media can define  issues and  shape  the 
perceptions that underpin and steer political discourse and action.  
 



4 | P a g e  

 

However, the application of this theory to elections should not be interpreted that the media has power 
to  sway  the  results of  an  election.  It  is being  argued  in  some quarters of  the Malawian  society  that 
during  the 2009 Presidential and Parliamentary Elections,    the public broadcasters, Malawi Television 
(TVM) and Malawi Broadcasting Corporation (MBC) played a great role in influencing Malawians’ voting 
pattern  in  favour  of  the  Democratic  Progress  Party  (DPP)  which  won  with  a  landslide  victory.  The 
influence of the media in their coverage of elections on the behaviour of the electorate is a controversial 
issue. There are many opinions, but there is no definite answer to the question related to the power of 
the media, to influence voters in their choice.  
   
However, the media remain a fundamental element in an election as a democratic process. They provide 
candidates, politicians, parties and even the electorate with coverage and platform for public debate. It 
is arguable that media are tools of power and influence hence the desire by governments, institutions, 
individuals all over the world to control the media.  

Like  in  any democracy,  the media  in Malawi  are  expected  to be  socially  responsible. Responsibilities 
about what the media should do as well as responsibilities about what the media should not do.   These 
expectations are necessary in order to serve better the interests of the Malawian society.  In the interest 
of  democracy,  the media must  thus  encourage  debate  and  diversity,  and  ensure  accountability.  The 
main function of the media in democratic elections therefore is to cover political facts and events in the 
most objective,  impartial, balanced accurate and open way, promoting a variety of views and opinions 
as well as  interpreting political party campaign messages  in order  to make  the public understand  the 
relevance  of  the  information  they  receive.  This  is  the  fundamental  principle  of  ‘people  journalism’, 
aimed at promoting the participation of the Malawian electorate in the electoral process. 
 

3.0 A HISTORICAL BACKGROUND TO MEDIA FREEDOM IN MALAWI 
Media and Democracy 

Freedom  of  expression  and  communication  which  begins  with  freedom  of  thought  are  necessary 
conditions  for  a  democratic  society.  According  to  Guidelines  on  Media  Analysis  during  Elections 
Observation Missions (draft copy) set by the European Commission Democracy through Law, there  is a 
correlation between the development of free and active media and the level of freedom of the political 
system.  It  is believed that media can more easily flourish  in open societies than  in authoritarian ones. 
This  also  implies  that  the  level  of media  freedom  is  dependent  on  the  extent  to which  democratic 
systems allow media autonomy, diversity and pluralism. For example, a critical question that might arise 
is: to what extent does the Malawian society as a democratic system allow the media  function  freely, 
liberally and autonomously in democratic processes like during the 2009 elections?   
 
The Loss of Freedom of Expression and Freedom of the Media – 1964 Scenario 

In  the  1964  General  Elections Malawi  began  as  a multiparty  democracy with  a  number  of  political 
parties contesting in the first multiparty general elections. Malawi Congress Party (MCP) won massively 
becoming a dominant party. The other parties died on the way till Malawi became a one party system 
with a life state president. Tim Neale, Commonwealth Media Advisor to the Electoral Commission, who 
has been following media and political trends  in Malawi since the early 1960s says, “the 1964 political 
crisis  and  upheaval  in  this  country,  soon  after  the  achievement  of  independence  from  colonial  rule, 



5 | P a g e  

 

meant  that  one  of  the major  prizes  of  this  victory  –  the  prize  of  free  speech  –  evaporated  or was 
eliminated before it could become established”.  This means that freedom of expression in Malawi died 
‘embryonically’ and untested. Neale further explains that from then on, for a generation and more, any 
critical comment about the government – even a casual comment to a friend, overheard by the “wrong” 
person, could easily be  the cause of arrest, possibly a beating by an over‐enthusiastic Young Pioneer, 
maybe  imprisonment  very  likely  without  trial.    This  greatly  undermined media  freedom  to  a  great 
extent. According  to Neale, The Daily Times was  independent but careful not  to offend.   The Malawi 
News was  an MCP  newspaper.   MBC was  then,  almost  as  it  is  today,  virtually  a  department  of  the 
Ministry of  Information that saw and sees  its role as serving not  just the government but the political 
interests of whichever party is in power.   
 
Regeneration of Freedom of the media: the 1993 – 1994 Scenario 
 
The  referendum  in  1993  which  led  to  constitutional  changes  and  the  consequent  first  multi‐party 
elections after 30 years, in 1994 were meant to change Malawi’s loss of its freedoms since the political 
crisis  in 1964. The  transition between 1993 and 1994  is remarkably exceptional  in Malawi’s history of 
freedom of the media. For the first time, the Malawi Broadcasting Corporation opened up to all political 
parties. Malawians  observed with  fascination  the  creative  potential  and  professionalism MBC’s  staff 
had. Hitherto MBC operated on  the dictates of government and MCP and  therefore had all  the while 
kept their potential  latent for  lack of editorial  independence.   During this time, His Excellency, the Life 
President, Ngwazi Dr. H. Kamuzu Banda and the MCP were still in power and in control of MBC and the 
print media which was  as well  largely  state  controlled. Nevertheless, Malawians  and  the world over 
applauded MBC  for attempting  to exercise  their editorial  freedom.   One  reason  that most media and 
political commentators have given  for  this  is  that The Electoral Commission which was  then generally 
accepted as the sole regulator had very precise election reporting guidelines was effectively.  “Since that 
election period, during which even MBC performed a remarkable balancing act that impressed the world 
and  not  just Malawians,  free  speech  has  become  the  norm,  socially,  in  the  newspapers  and  in  the 
expanding private radio sector” comments Tim Neale. However, once again, the experience with MBC 
did not last long.  
 
Malawi’s Second loss of Freedom of the Media: the 1994 to 2004 Scenario 
 
The United Democratic Party  (UDF) which formed the first government  in the multiparty era after the 
1994 PPE, did not  take  long  to  realise  that even after  the end of 30 years of autocratic  rule and  the 
coming in of pluralism, radio remained the most powerful media of influence since it had the ability to 
reach  the majority of Malawians who predominantly  live  in  the  rural  areas.  Instead of  consolidating 
MBC’s performance during  the  transition, UDF  seized  the public broadcaster,  in  a  tight  fisted  clutch, 
clasped it so dearly and used it as one of its weapons to deal with its opponents. This was the Genesis of 
satirical programmes, where speeches of political opponents were broadcast out of context. MCM has it 
all in their report: 
 

This problem could be traced way back during the time when late Dr. Chakufwa Chihana 
quit government as the 2nd vice president of Malawi and moved his party out of coalition 
with  UDF  in  the  late  1990’s.  It  did  not  take  long  before  MBC  began  satirizing  the 
speeches he made while  in government. Therefore  this art and creativity of coming up 



6 | P a g e  

 

with satirical programmes using people’s voices is not only getting advanced but is also 
getting  the  producers  becoming more  ingenious with  time  at MBC.  Unfortunately,  it 
appears that this has now been entrenched in the employee’s mind at MBC as the order 
of the day (MCM Report on meetings with MACRA, MBC, TVM and Joy Radio, 31 July 2008). 

 
The UDF government added to its media arsenal to intensify its attacks on the opposition, the first and 
only television then, Television Malawi (TVM).   Established as a private  limited company owned by the 
Malawi Government, like MBC, TVM was clearly biased towards the UDF and its government.  
 
2004 to 2009 Scenario: The Worst Period? 
 
The situation did not change at all after the 2004 PPE. If anything the public broadcasters’ propaganda 
tricks were perfected only to become a worse armoury to deal with its mentor the UDF. The EC, MACRA 
and EU  (interim) Media Monitoring Reports  for 2009 PPE all agree on  the biased performance of  the 
public  broadcasters  towards  the  DPP.  In  fact,  some media  experts  and  political  observers  view  the 
performance  of  MBC  and  TVM  in  the  2009  PPE  as  the  worst  ever.  “Sadly,  the  public  service 
broadcasters’  chance  to  develop  into  a  pillar  of  democracy  was  soon  lost  as  the  new  government 
decided  that  it  could  not  release  this  most  powerful  weapon  for  monopolizing  access  to  and  so 
influencing the people” laments Tim Neale.  He asks, “Can it be that all parties in Malawi with an eye on 
a future position of power are  loath to risk arriving one day as victors having,  in opposition, voted this 
weapon out of their armoury?” 
 
CATEGORIES OF MEDIA HOUSES IN MALAWI 
 
Public Media Houses  
 
These constitute all the media houses that are enacted by Parliament and financially supported by the 
government.  Public‐service  broadcasters  generally  broadcast  programmes  that  aim  at  making  a 
difference in the lives of people by informing viewers and listeners about development issues. There are 
three  public media  houses  namely Malawi  Broadcasting  Corporation  (MBC)  Radio  I  and  II, Malawi 
Television Limited  (TVM) and Malawi News Agency  (MANA) the publishers of Boma Lathu and Weekly 
News which are directly under Ministry of Information and Civic Education. 
 
Private Media Houses 
 
These are private media houses being run as individual commercial entities. Unlike public broadcasters, 
the  aim  of  private  media  houses  is  to  provide  popular  content  that  attracts  a  large  audiences, 
maximizing revenue from advertising and sponsorship.They constitute both print and electronic media 
houses.  In  this  category  we  also  have  radio  stations  owned  by  religious  institutions  as  well  as 
communities. Below is a list of media houses in Malawi divided into print and electronic: 
 
 
 
 
 



7 | P a g e  

 

 
List of Broadcasters in Malawi  
(Adapted from Media Council of Malawi Membership list and MACRA list of radio licenses) 
 
 
BROADCASTER  
(RADIO/TELEVISION) 

 
PROPRIETOR 

 
CLASSIFICATION 

 
COVERAGE 

MBC Radio 1  State Owned  Public  All districts in Malawi 
MBC Radio 2  State Owned  Public  All districts in Malawi 
MIJ Radio  Malawi  Institute  of 

Journalism 
Private  Blantyre, Lilongwe, 

Mzuzu 
CFC Radio  Calvary Family Church  Religious  Blantyre 
TVM  State Owned  Public  All districts in Malawi 
Capital radio  Al Osman & Family  Private  All  the  country’s  three 

administrative regions 
Power 101 FM  Oscar Thomson  Private  Blantyre, Dedza, 

Karonga, Lilongwe, 
Ntcheu 

Joy Radio  Atupele Properties  Private  Mzuzu, Lilongwe, 
Blantyre, Mwanza,  
Neno, Mangochi, 
Machinga, Balaka, 
Thyolo, Mulanje, 
Chikwawa 

Star Radio  Rev. Richard Lutwana  Private  Blantyre, Chiradzulo, 
Lilongwe, Thyolo 

Channel for All Nations   Assemblies  of  God 
Church 

Religious  Lilongwe 

Radio Alinafe  Roman Catholic Diocese 
of Lilongwe 

Religious  Mzimba and All districts 
in  the  Central  Region 
except  Dedza  and 
Ntheu 

Zodiak  Gospel Kazako  Private  All districts in Malawi 
Radio Tigabane  Roman Catholic Diocese 

of Mzuzu 
Religious  Mzuzu 

Transworld Radio  Transworld 
International  

Religious  Mzuzu, Mzimba, 
Nkhatabay, Lilongwe, 
Nkhotakota, Salima, 
Ntchisi, Dowa, Dedza, 
Zomba, Blantyre, 
Mwanza, Mangochi, 
Thyolo, Mulanje, , 
Phalombe, Machinga, 
Balaka, Neno, 



8 | P a g e  

 

 
BROADCASTER  
(RADIO/TELEVISION) 

 
PROPRIETOR 

 
CLASSIFICATION 

 
COVERAGE 

Chikwawa, Nsanje.  
 

Radio Islam  Zakaat  Islamic 
Foundation 

Religious  Karonga, Mzuzu, 
Lilongwe, Dowa, Dedza, 
Blantyre, Zomba, 
Chiradzulu, Machnga, 
Mangochi, Mulanje, 
Phalombe, Thyolo, 
Mwanza, Neno,  

Dzimwe Radio  Dzimwe Community  Community  Mangochi 
Nkhotakota Radio  Nkhotakota Community  Community  Nkhotakota 
Mudziwathu Radio  CRECCOM  Community  Mchinji 
Television Luntha  Montfort Fathers  Religious   Balaka, Zomba 
BBC  BBC  Relay  Blantyre, Lilongwe, 

Mzuzu 
ABC Radio  African Bible College  Community  Lilongwe, Mzuzu 
Mzimba Community  Mzimba Community  Community  Mzimba 
Radio Maria  Association  of  Radio 

Maria Malawi 
Religious  Rumphi, Mzuzu, 

Nkhatabay and all 
districts in the central 
and Southern Regions 

Adventist Radio  Adventist  Church  of 
Malawi 

Religious  Blantyre and 
surrounding districts 

 
List of publications in Malawi  
(Adapted from Media Council of Malawi membership list and individual Media houses)  
 
 
PUBLICATION 

 
PUBLISHER 

CIRCULATION  
(Not audited figures) 

 
DISTRIBUTION 

 
FREQUENCY 

Daly Times  Blantyre 
Newspapers Ltd 

14, 000  National  Daily 

Malawi News  Blantyre 
Newspapers Ltd 

26, 000  National  Weekly 

Sunday Times  Blantyre 
Newspapers Ltd 

17,000   National  Weekly 

The Nation  Nation 
Publications Ltd 

15,000‐20,000  National  Daily 

Weekend Nation  Nation 
Publications Ltd 

35,000‐40,000  National  Weekly 

Nation on Sunday  Nation 
Publications Ltd 

12,000‐15,000  National  Weekly 



9 | P a g e  

 

 
PUBLICATION 

 
PUBLISHER 

CIRCULATION  
(Not audited figures) 

 
DISTRIBUTION 

 
FREQUENCY 

Guardian 
Newspaper 

Guardian 
Publications 

5,000  Selected 
Districts 

Tri‐Weekly 

Boma Lathu  Information dept.  10,000  National  Monthly 
Weekly News  Information dept.  5,000  National   Weekly 
Financial Digest  Financial  Digest 

Ltd 
5,000  National   Weekly 

Pride Magazine  Pride Publications  10,000‐15,000  National  Bi‐Monthly 
Nkwaso Magazine  Montfort Press  3,000  Community  Bi‐Weekly 
The Lamp  Montfort Press  3,500  National  Bi‐Monthly 
Together 
Magazine 

Montfort Press  5,000  National   Quarterly  

Discourse 
Magazine 

IBC Media  1,000  National  Bi‐monthly 

Insight Magazine  ULAMA  Council  of 
Malawi  

2,000  National  Quarterly 

 

4.0 MALAWI’S EXTERNAL MEDIA POLICY FRAMEWORK IN THE 2009 POLLS 

4.1 Theoretical Background 

 
To  determine Malawi’s  democratic  environment  as  it  is  related  to  the media  and  in  particular  its 
influence on the performance of the media during the 2009 PPE, we need a theoretical premise. In order 
to do that  I have provided a general theoretical review of democratic tenets that enable the media to 
function effectively  in  a democracy.  Following  this  is  an  analysis  and examination of Malawi’s media 
democratic milieu as experienced during the 2009 polls.   Democracy  is commonly associated with the 
liberal  tradition  (Rudock 1981  in  Fourie 2001: 164).  In  this  regard human beings  in  a democracy  are 
considered to be free individuals with a right to self determination. This includes the people’s freedom 
of speech. In the words of Roelofse in Fourie (1983: 4‐5):  
 

The whole  point  of  democracy  as  an  ideology  is  therefore  to  promote  the  social  and 
political conditions where people can exercise their choice and become even freer… But 
democracy also  implies that the  individual has  the duty to tolerate the views of others 
and  that  individuals and groups have  the  responsibility not  to  jeopardise each other’s 
liberties. 

 
This  clearly  shows  that  the  fundamental  values enshrined  in  a democracy  are  freedom,  equality  and 
order. McQuail  (1983)  demonstrates  how  these  values  can  be  transformed  into media  performance 
norms.  Firstly,  the media  attain  their  freedom  in  democracy  by  largely  exempting  the media  from 
censorship and legislation that disallows obtaining information. The media in democracies also perform 
the watchdog role, that is, to observe and criticise the actions of government. People also are allowed to 
operate a private media institution such as a newspaper, radio and television as a commercial entity.  A 



10 | P a g e  

 

constitution that guarantees the freedom of the media in a country with a concomitant set of laws that 
provides access or  freedom  to  information, a  truly democratic and  relevant  communications act and 
absence of  laws that  impinge on  the  freedom of the media would therefore be an  ideal example of a 
policy measure that articulates the fundamental values of freedom.  
Secondly, equality broadly entails the levelling of the playing field in a democratic society. In this case, a 
media policy would result  in mechanisms that ensure equal access to  information. This applies to both 
users  (consumers)  and  providers  of  information.  Fourie  (2001:165)  hails  the  introduction  of  a  public 
broadcasting  system as one of  the measures  that a government  could  take  to ensure  such access  to 
information. He also cites policy that promotes the diversity of opinion, viewpoints and  information  in 
democratic society as relevant  in this regard. Perhaps a deliberate  inclusion  in the communications act 
or  a  special  act  that  disallows  monopolies  and  provision  of  subsidies  to  fledgling  media  houses, 
exempting them from tax would also be an ideal policy measure to ensure diversity and equality.  
 
Thirdly, order helps actors  in a democratic system  to be  responsible while exercising  their  rights.  It  is 
“the commitment  to ensure  that  freedom  in a democratic society  is not excercised at  the expense of 
other  individuals, groups or society as a whole,” (Fourie 2001: 165). Provisions  in the constitution that 
bar hate speech in the media and those intended to protect the privacy of individuals are good examples 
of media formulation policy that takes care of the democratic value of order. 

4.2 Malawi’s Democratic Milieu and Media’s Performance in 2009 Polls 

4.2.1 Constitutional Provisions and Statutes 

 
In his background to a report on the review of Access to  Information Bill and Laws that restrict media 
freedom  in Malawi  (October 2008), Kanyongolo observes  that  since 1994,  the Constitution of Malawi 
has  guaranteed  a  wide  range  of  human  rights  and  freedoms,  including  the  right  to  freedom  of 
expression, the right to freedom of the media and the right to access to information. At the same time, 
the government has adopted a wide range of policies which advocate for effective promotion of these 
rights.    In spite of the comprehensive constitutional guarantees of rights related to press freedom and 
access  to  information, numerous  statutes continue  to be  in  force. These  statutes do not only  restrict 
access to information and media freedom unduly, but in some instances also confer on state authorities 
arbitrary powers to withhold  information from the public or obstruct the media from performing their 
public role.  

4.2.2 International Covenants, Charters and Protocols 
Although media freedom is expressly guaranteed in Malawi as provided for in the Constitution, Malawi 
has not yet ratified or embodied in its legislation the International Covenant on Civil and Political Rights 
(ICCPR),  the  African  Charter  on Human  and  People’s  Rights  (ACHPR)  and  other  international  human 
rights protocols, conventions and declarations to which she is party and guarantees the freedom of the 
media.  

4.2.3 The Communications Act 
Some of the challenges facing the media industry in Malawi today emanate from the inconsistencies in 
the Communications Act.   For  instance,  the current Act gives a  lot of political clout  to  the Minister of 
Information  and  in  effect  places  public  broadcasters  (MBC  and  TVM)  and Malawi  Communications 



11 | P a g e  

 

Regulatory Authority (MACRA) under the executive arm of government. MACRA and MBC therefore are 
like siblings and thus the former fails to sanction regulatory laws on the former even in cases where the 
later is in clear breach of the Communications Act. Public broadcasters take advantage of these flaws in 
the  act  rendering  other  institutions  like  Parliament  to  which  they  have  to  report  unrecognisable. 
Consequently, broadcasters  like MBC have been reduced to a privately owned  institution run by a few 
individuals other than the public through Parliament.  
 
MCM Round Table Discussions with Parliamentary Committee on Media and Communication  (PCMC) 
and  Ministry  of  Information  and  Civic  Education,  held  on  20th  August  2008,  observed  that  it  was 
imperative that the Act be reviewed to reflect the democratic dispensation we are in.  Most importantly 
to ensure that state broadcasters truly reflect their mandate and the spirit of public broadcasting as a 
service  to  the nation and  that all stakeholders’ voices’ are  represented as democracy would demand.  
The meeting therefore resolved that urgent amendments to the Communications Act be done.   
The failure by government to repeal the  laws that hitherto  impinge on the freedom of the media and 
ratifying  the  international  protocols  in  our  laws means  that  law  enforcers  still  use  these  statutes  to 
arrest media practitioners who are deemed  to have breached anyone of  these  laws. Below are  some 
typical cases: 

4.2.3.1 The Arrest of Editor of Boma Lathu Newspaper, Gilbert Tembo 
The Editor of Boma Lathu, a government Ministry of Information and Civic Education monthly vernacular 
newspaper, Mr.  Gilbert  Tembo was  arrested  on  20th May  2009  till  22nd May  2009  pending  a  court 
decision.  In  its  story  on  the  second  page,  The Nation Newspaper  of May  25,  2009,  reported  that 
Tembo was found  in possessed of brochures with a biography of Malawi Congress Party President and 
Presidential  candidate, Mr.  John  Zenasi  Ungapake  Tembo  which  described  the MCP  president  as  a 
president  of  the  country.  The  paper  quoted  police  sources who  said  the  arrested  Tembo would  be 
charged with ‘being found with seditious publication’.  The story adds that the police conducted a search 
at  the editor’s house  in Ndirande Township and confisticated  the alleged brochures. According  to  the 
newspaper,  the  offence  is  contrary  to  Section  51  of  the  Penal  Code  and  attracts  a  penalty  of  2,000 
British Pound sterling (about K500, 000). However, the suspect did not have a right of reply in the same 
newspaper. 
 
According to MCM investigations Mr. Tembo allegedly got instructions to print Tembo’s biography from 
authorities  in  government.  The  decision  to  have  the  biography  prepared  was  allegedly made  at  a 
meeting by the National Presidential Inauguration and Swearing in Ceremony Organising Committee for 
the 2009 PPE. According to some members who attended this meeting, the committee noted that it was 
prudent to prepare two biographies of the two front runners  in the elections since  it was not obvious 
who was going to win the elections.  

4.2.3.2 Closure of Joy Radio and Arrest of its staff 
Joy  radio  was  closed  twice  this  year.  The  first  time  was  on  16th  October  2008  when  Malawi 
Communications  Regulatory  Authority  (MACRA)  revoked  its  licence.  Media  Council  of  Malawi’s 
investigations  substantiated by  letters  submitted  to  the Council by both MACRA and  Joy Radio  show 
that,  Joy Radio’s broadcasting  licence was  revoked on  three grounds  that  the  radio was owned by a 
politician,  former  State  President  and  Chairperson  of  the  United  Democratic  Party  (UDF),  Dr  Bakili 
Muluzi;  the  private  radio  changed  ownership  without  informing  the  regulatory  body  and  that  the 



12 | P a g e  

 

station’s  failure  to provide  the  regulatory body with broadcasting material.  Later,  in December 2008, 
MACRA withdrew  the  first ground. After 26 days of being off air,  Joy Radio went back on air after a 
supreme court of appeal ruling granted the radio station a stay order on an earlier verdict by the High 
Court which lifted an injunction Joy obtained on MACRA’s decision to revoke the station’s licence. 
 
The second time was on 20th May 2009 soon after the official elections campaign period had expired. In 
addition  to MCM’s  investigations, both The Nation and The Daily Times  reported on  the  closure and 
arrest of staff members of this privately owned radio station. The papers cited alleged broadcasting of 
campaign materials after the campaign period  for the 2009 PPE had been officially closed. The papers 
quoted  police  sources  confirming  the  arrest  at  dawn.  The  program  reportedly  broadcasted  beyond 
official  campaign period  is Chilungamo Chiri Kuti?  (Where  is  Justice?) a programme, which  Joy Radio 
stopped  broadcasting on 15th September 2008 in response to public complaints through Media Council 
of Malawi    and  the Council’s mediation  efforts.  The  arrested workers  are  the  technician, Mr. Abdul‐
Razzak Telera, and presenters Aubrey Nazombe and Mary Chande Mhone. They were said to be on duty 
when the program in question went on air. 
 
According to MCM Joy Radio has been in perpetual breach of the MCM’s Media Code of Ethics and the 
Malawi Media Code of Conduct  for  the 2009 PPE.  Joy Radio’s alleged breach of electoral  laws was a 
great  concern  to  the  Council.  However,  the  Council  expressed  disagreement  with  government’s 
switching off of Joy Radio viewing it as disregard of democratic values. The closure of Joy Radio may be 
viewed in the light of the following arguments: 

a) It  is  not  consistent with  fundamental  democratic  values  of  freedom,  equality  and  order.  These 
values firstly, entail among other things freedom of the media (absence of laws that impinge on the 
freedom of the media); Secondly, equality  is at stake since  it demonstrates  lack of  levelling of the 
playing field for all media houses and users of media products since public broadcasters have also 
been  reported  to  be  in  alleged  breach  of  the  Communications  Act  and  Electoral  Laws.  By 
discontinuing  two  of  its  unethical  programmes  (Chilungamo  chilli  kuti  and  Nkhanga  Zaona)  in 
response  to public concerns  through Media Council of Malawi on 15th September 2008,  Joy Radio 
demonstrated that given a level playing field it can transform into a professional radio station.  

b) The nature of programming at Malawi Broadcasting Corporation (MBC) and Joy Radio Station was a 
reflection of deep  seated political  conflict  that  gripped  the  country over  the past  five  years. The 
propaganda  that was  being  churned  at MBC  and  Joy  radio was  a manifestation  of  the  political 
conflict  that  was  going  on  between  The  State  President,  His  Excellency,  Ngwazi  Dr.  Bingu  wa 
Mutharika and his Democratic Peoples’ Party (DPP) and Dr Bakili Muluzi and his United Democratic 
Front  (UDF).  This  state of  affairs  intensified during  the  campaign period particularly  towards  the 
end. Now that the elections are over and that the Malawian people have very clearly spoken of their 
preferred choice of the country’s President and Parliamentary representatives Joy Radio will have no 
basis to continue breaching the Media Code of Ethics and its alleged conduct of violating laws. 

c) Thirdly, it is worthwhile to note that since the liberalisation of the media in Malawi in 1994, media 
audiences have become segmented. There is no longer one Malawian audience for one radio. There 
are  various  audience  niches  for  the  over  20  different  radio  stations we  have  now  in Malawi.  A 
particular  audience  enjoys  listening  to  a particular  radio  station. Closure of  Joy Radio may mean 
denying a  certain  section of  the Malawian  society  their  freedom of  choice and  right  to access  to 
information. 



13 | P a g e  

 

d) Above  all,  it  is  feared  that  the  continued  switching  off  of  Joy  Radio  may  set  precedence  for 
continued arbitrary closures of more radios.  It  is  in this spirit of democracy that we appeal for the 
reopening of Joy Radio and urge the radio to responsibly exercise its right to freedom of expression 
by protecting the rights of others.  

4.3 Codes of Conduct: Expectations and Functions 
Fourie (2001: 165) points out that democratic values do not only  lead to formulation of specific policy 
such  as  legal  restrictions  on  the media  as  discussed  above  but  also  leads  to  citizens  having  certain 
expectations regarding the media’s role in society. These expectations too could lead to formulation of 
implicit policy. Media Codes of conduct, accreditation schemes are examples of implicit policies that are 
aimed at guiding  the media  to  live up  to  society’s expectations.   The development of  these  codes of 
conduct demonstrates that the media are able to perform their functions responsibly and accountably, 
thus being able to self‐regulate themselves.  

4.3.1 Defining Media Self‐ Regulation 
Media self‐regulation  is a  joint effort by media professionals  in  the media  industry  to set professional 
standards, a code of ethics and editorial guidelines and abide by them in a learning process open to the 
public. By doing so,  the  independent media accept  their share of  responsibility and accountability  for 
the  quality  of media  products  and  public  discourse  in Malawi, while  fully  preserving  their  editorial 
autonomy.  This  is has become  an  increasingly preferred  approach  to media  regulation  globally  since 
external regulation tend to threaten media freedom.  

4.3.1.1 Media Council of Malawi and Self Regulation 
Media Self‐Regulation lies at the heart of MCM’s mandate to defend and support media freedom in the 
country. MCM supports journalists who wish to unite in their efforts to raise professional standards and 
thus strengthen the social standing of  journalism. The co‐operation between  journalists  in  the  field of 
ethics is also a great training ground for their co‐operation in demanding their legitimate rights from the 
government. Self‐regulation and the promotion of quality journalism are among important safeguards of 
media freedom and even of media power. One of MCM’s mandates therefore is to update, maintain and 
promote  the Code of Ethics and professional standards  for media practitioners,  journalists and media 
organizations; assist in ensuring that all media stakeholders adhere to the highest possible standards by 
strict compliance with the Code of Ethics. To fulfill this obligation MCM revised its code of ethics in 2008 
through a consultative process with all media stakeholders. The code of ethics which was first published 
in 1994 was developed and agreed upon by all media houses. In addition to its general application, the 
code of ethics was also meant to help provide editorial guidelines to media practitioners in the country 
during the electoral period. 

Unlike in the previous elections in 1994, 1999 and 2004, where roles of MACRA and MEC were not clear 
in the arbitration of cases between the media and political candidates, parties and other news sources in 
the electoral process, the coming in of MCM in the media landscape “rekindled ambers of hope in terms 
of professionalism and neutrality of the media”. A close working collaboration between MEC, MCM and 
MACRA therefore became critical in the enforcement of the electoral code of ethics. 

The Electoral Commission organised a workshop in Mangochi at Sun and Sand Holiday Resort on 25th to 
26th April 2008 for Media executives, senior representatives of all political parties and the Media Council 



14 | P a g e  

 

of Malawi  to  develop  the Malawi Media  Code  of  Conduct  for  2009  Presidential  and  Parliamentary 
Elections. This was very good care taken in plenty of good time – more than 12 months to the elections. 
After the self regulating guidelines had been developed all senior delegates representing the country’s 
major electronic and print media houses discussed, drafted and unanimously approved a Media Code of 
Conduct  intended  to  set  the  highest  professional  and  democratic  standards  for  all  of  the media’s 
political coverage of the period  leading up to the 2009 Parliamentary and Presidential Elections. In the 
spirit of openness and  consensus  that  is  typical of media  self  regulation,  the observers  from political 
parties  and  civil  society  in  attendance  offered  their  suggestions  and  participated  in  the  detailed 
discussions  and  finally  registered  their  approval  of  the  code  resulting  in  the Malawi Media  Code  of 
Conduct for the 2009 Parliamentary and Presidential Elections. 

The Code was taken to a ceremony at which directors of both private and public media houses formally 
appended their signatures witnessed by all political parties with Media Council of Malawi as a guarantor.  
According  to  the  code’s  preamble  (2008:1),  the  Code  applies  to  all media  houses  in Malawi.  Some 
guidelines  in  the  code  are  obligations  required  of  Public  Service  Broadcasters  (PSB)  under  the 
Parliamentary  and  Presidential  Elections  Act  (1993),  the  Local  Government  Act  (1996)  and  the 
Communications Act (1998). The purpose of the code was: 

…to ensure that full fair and balanced political coverage is given at all times in news and 
other  media  output  most  especially  that  relating  to  the  campaign  of  all  registered 
candidates and parties; …to remind the media of the duty to provide the public with the 
necessary  programme  of  voter  education  concerning  every  relevant  aspect  of  the 
electoral process including information on every citizen’s electoral rights (Malawi Media 
Code of Conduct 2008, p. 2). 

The  Code  of  Conduct  provided  guidelines  along  the  following  areas  which  became  the 
benchmarks for assessing media houses compliance with the code: 

1 Duty of balance and impartiality 
2 Voter education and Information  
3 Time vouchers (the allocation of free air time) 
4 Professional practices 
5 Replies, corrections and retractions 
6 Complaints procedure 
7 A President as Head of State and Presidential Candidate 
8 Opinion polls 
9 Self – monitoring of elections coverage 
10 Result of non compliance 

4.3.2 Media Performance Ratings Using Self Regulatory Tools: the Malawi Code of Ethics  

4.5.3.1 The African Media Barometer Assessment  
Generally, according to African Media Barometer Malawi 2008, Sector 4:1, a study done in October, the 
rating of  the media  in  following voluntary codes of professional standards which are enforced by self 
regulatory bodies is very high. 



15 | P a g e  

 

 

4.1 The media follow voluntary codes of professional standards which are enforced by self‐regulatory 
bodies 

 

ANALYSIS: 

The Malawi media has several journalistic codes. These include the Malawi Media Council Code of Ethics 
and Professional Conduct 1995, revised 1999; the Third Schedule of the Communications Act 1998; the 
Malawi Electoral Commission Code for Media in Elections Coverage and the draft Broadcasting Policy. 

SCORES: 

Individual scores:    5, 4, 4, 3, 4, 5, 5, 5,  

Average score:    4.2  (2006 = 3.0) 

4.5.3.1 The Electoral Commission Independent Monitoring Unit Report 7 
According  to Tim Neale, Commonwealth Media Advisor  to  the Electoral Commission,  commenting on 
the performance of the media  in the final summarised report Number 7 of the EC  Independent Media 
Monitoring Unit  (MMU) some of the media  in Malawi put on  the best show of democratic  journalism 
unequalled in the past fifteen multi‐party years of the country’s history.  Some have matched the worst 
– not comparable to any poor performance in the past elections.  The unit used the Malawi Media Code 
of Conduct  as  an  assessment. According  to Neale,  the main daily newspapers, published by Blantyre 
Newspapers  Limited  (BNL)  and Nation  Publications  Limited  (NPL)  continued  to  extend  their maturity 
and, albeit with differing  styles, gave  the whole  range of parties and  candidates a  chance  to present 
themselves to the people.   They, quite properly,     challenged and criticised but gave every opportunity 
for the challenged and criticised to reply. The EC MMU put broadcasters into three categories. 
  
Those not involved in covering the Elections 

These  largely avoided getting  involved  in  covering  the elections  ‐ possibly  for  lack of  skills or  fear of 
upsetting  advertisers  or,  in  the  case  of  the  faith  ‐  based  stations,  avoided  risking  the  charge  of 
interfering in the electoral process.  

Worst Performers – Unmatched in the past three Elections  

A second very significant group (noted in every report by the EC Independent MMU, the media monitors 
of  the  Malawi  Communications  Regulatory  Authority  (MACRA)  and  the  Media  Council  of  Malawi 
(MCM)),  consists of  the public  service  radio and TV, and a private  radio  station  that  is  linked  to one 
particular  party.    The  management  of  these  broadcasting  houses  have  chose  to  operate  on  the 
assumption that ownership or control of the airwaves gives them the right to use the resources virtually 
exclusively for the benefit of one or other political party.  The public media claim that they are there to 
serve  the  executive  arm  of  Government.    According  to  Neale  (EC),  this  concept  is  contrary  to  all 



accepted  international democratic norms  in which  the national broadcasters are held  in  trust  for  the 
benefit of all the people. 

Star Performers – Unmatched in the past three Elections 

The third group of broadcasters that has performed, overall, in a highly praiseworthy way is made up of 
the radio stations high‐lighted  in  the EC 7th   Report, namely Zodiak Broadcasting Station  (ZBS), Capital 
FM, Star Radio and MIJ FM.   “These stations,  together with  the Nation and  the Daily Times and  their 
associated newspapers,  can  claim  to have  served  the nation well”  (Neale 2009).   Every media house 
anywhere in the world can be criticised at times but these journalists and their editors and management 
can be proud  to have  lived up  to  the principles of balanced,  fair  journalism as  set out  in  the Malawi 
Media Code of Conduct that they developed and signed to commit themselves. 

The  categorisation  above  show  a  polarisation  of  results  in  the  performance  of  the media:  on  one 
extreme we  have  the worst  performers while  on  the  other  extreme we  have  the  best  performers. 
According to EC, resolving the problem of other media houses, with well‐trained professional journalists, 
who find themselves unable to live up to their professional ethics, remains, yet again, an issue of great 
significance for the progress of democracy in this country.  

The Malawi Electoral Commission Independent Media Monitoring Unit  

Totals for the 14 week period 17 January – 24th April 2009 

     

 

16 | P a g e  

 



 

  

          TVM TOTALS for 14 WEEKS POLITIAL COVERAGE 
17th Jan - 24th Apr 2009

     SHARE OF REPORTING OF POSITIVE ELECTORAL ADVANTAGE  

POSITIVE ONLY TABLE
IN MINUTES

% Party All News
Programs

0 AFORD 0.0 0.0
0 CODE 0.0 0.0

98.4 DPP 5334.5 1022.0
0.4 MCP 23.1 2.8

0.0 MDP 0.0 0.0
0.0 MDU 0.0 0.0
0.0 MPP 0.0 0.0
0.0 NRP 0.3 0.3
0.0 PETRA 0.0 0.0
0.4 PPM 22.0 1.8
0.0 RP 0.0 0.0

0.5 UDF 25.0 4.7
0.3 OTHERS 16.2 1.2             

       

UDF 
84.4% 

NOTE:  

MBC RADIO 1 & 2 

The two state broadcasters gave 97.62% of all their political coverage to DPP in the 14 weeks from 17 
January to 24th April 2009. All other parties and candidates shared the remaining 2.38%. 

TVM 

Malawi Television (TVM) gave 98.4% of all its electoral positive news to DPP and 1.6% was shared 
among other political parties and their candidates. 

JOY RADIO 

Joy Radio had 84.4% of its electoral positive news coverage to UDF and 15.6% was shared by other 
political parties and their candidates. 

4.5.3.1 Media Council of Malawi Media Monitoring Report 
MCM media monitoring programme was set to help in the monitoring of the professional standards and 
ethical conduct of media houses and individual journalists as an integral part of its mandate to “assist in 
ensuring that proprietors, publishers, journalists, broadcasters and other media stake holders adhere to 
the highest possible standards by strict compliance with the Code of Ethics”, (MCM Constitution Act 3, 
2007). From January 2009 to May 2009 special assessment of the performance of the media in the run 
up to the 2009 PPE was carried out but as part of the usual media monitoring on compliance with the 
MCM Code of Ethics and EC Media Code of Conduct.  

MCM,  in a media statement, paid special tribute and recognition to Zodiak Broadcasting Station (ZBS), 
Capital FM, Star FM and MIJ FM, Transworld Radio, Power 101, Nation Publications Limited Newspapers 

17 | P a g e  

 



18 | P a g e  

 

(NPL) and Blantyre Newspapers Limited (BNL) for an outstanding performance. With evidence from the 
Malawi  Electoral  Commission  (MEC’s)  Independent Media Monitoring Unit, Malawi  Communications 
Regulatory Authority  (MACRA’s) Broadcasting Monitoring Unit and MCM’s Media Monitoring Reports, 
the eight private radio stations, for the past months have managed, with consistence, to present to their 
listeners balanced political and electoral coverage.   “It  is on this ground that MCM has recognised and 
congratulates  them  for  the  equitable  reporting  on  electoral  and  political  news  stories”  said  the 
statement. MCM  also  recognised  the professional work  that print media houses: Nation Publications 
Limited (NPL) and Blantyre Newspapers Limited (BNL) had done in covering election news professionally. 
These two groups of newspapers demonstrated a fair distribution of their political coverage for all the 
major  and minor  political  parties. Of  specific  significance were  the  series  of  Know  Your  Presidential 
Candidate articles in the Weekend Nation. 

MCM noticed with appreciation that ethical and professional news coverage does not necessarily need a 
particular media house to have all the resources at their disposal as Radio Islam, MIJ FM, Radio Maria, 
Star  Radio,  Power  101  and  Trans World  Radio  (TWR)  had  demonstrated. While  commending  other 
media houses, MCM also noted with  regret  that  the  reporting  trends  in  the media had also changed 
with some political parties consistently enjoying the lion’s share of positive political news coverage while 
others were having  inadequate, negative or outright blackout on news coverage. This, the council said 
was  vividly  clear with Malawi Broadcasting Corporation  (MBC), Malawi  Television  Limited  (TVM)  and 
private Joy Radio to the extent that these radio stations had become mere tools of party propaganda.  

4.3.3 Challenges in Media Monitoring Projects 
Lack  of  resources  and  media  monitoring  equipment  restricted  MCM  to  carry  out  a  systematic 
assessment of the performance of the media during the electoral period as part of the broader research 
on compliance with the Media Code of Ethics and the Malawi Code of Conduct for 2009 PPE. The current 
media  monitoring  mechanism  for  EC, MACRA  and  EU  are  restricted  to  only  positive  and  negative 
political news coverage. A comprehensive systematic assessment of media performance during elections 
is preferable. Such a study like the one reflected in the Media Score Card Report for the coverage of the 
Kenyan Referendum Campaigns in 2005, published by Friedrich Ebert Stiftung (FES) would focus on: 

• Perceptions about journalistic freedom 
• Perception on editorial slanting 
• Perception on censorship 
• Perception on media independence 
• Perception on media objectivity 
• Open access to the media (media techniques, media contacts for politicians, rating of media 

access, nature of access and rating ease of media access 
• Level of media accuracy, media fairness, media balance, media slanting, diversity of political 

opinion, newspaper tone, attitude of pictures and graphics and 
• Headline accuracy 

 

Few  of  these  aspects  of  the media  ratings  are  implicitly  covered  in  the  current media monitoring 
mechanism  of  positive  and  negative  political  news  coverage  while  the  majority  are  left  out. 
Nevertheless, the current approach still gives us reliable means to answer the question: “Is every media 



19 | P a g e  

 

house giving political parties a  fair  chance  to address  the electorate? That  is,  in every bulletin, every 
rally, every commentary, every debate, every press conference etc. 

4.4 Policy makers Influence: The Role of Parliament (2004 to 2009) 
The Malawian Parliament of 2004  to 2009 played a very  critical  role  in  shaping  the media  landscape 
particularly the manner  in which they dealt with  issues relating to public broadcasters: MBC and TVM. 
The Human Rights Consultative Committee (HRCC) report on the performance of Parliament from 2004 
to 2009 rated the performance of Parliamentary Committee on Media and Communications (PCMC) as 
poor,  scoring  2  on  a  rating  score  of  5  (HRCC  2008  Report  on Malawi  Parliament  and  Parliamentary 
Committees: An Assessment of Performance from 200 – 2009). 

Parliament during this period denied MBC and TVM funding, giving them only 50%  in 2006, a nominal 
MK1.00 and MK2.00 in 2007 and 2008 respectively. Parliament cited the two public broadcasters’ bias in 
covering the opposition – portraying them negatively to the electorate and the public  in favour of the 
government and  the  ruling DPP.  In 2008  they added another  reason  that  the Minister of  Information 
and Civic Education, Hon. Patricia Kaliati, board and management of MBC and TVM incessantly refused 
to comply with Parliamentary standing orders which  require  them  to appear before Parliament when 
summoned. However, the civil society and media advocacy bodies  like the Media Institute of Southern 
Africa  (MISA) Malawi  condemned  Parliament’s  decision  and  advised  it  would  not  be  effective  as  a 
corrective measure to change the public broadcasters’ performance. This as has been noted throughout 
the  period  leading  to  2009  PPE,  did  not work  and  only  reinforced  the  public  broadcasters  negative 
portrayal of the opposition.   Government resorted to other means of funding MBC and TVM  including 
commercial borrowings (MCM Report on Meeting with PCMC and Min of Finance 2008). However, since 
this was not a normal way of funding, the operations of the two broadcasters were affected and MBC 
once decided to go commercial, a principal against its own statutory basis of existence. 

But as  (Snymn 1985:5) puts  it “the most decisive  source of policy  formulation at national  level  is  the 
state”.  In  the Malawian  scenario  it  is  the executive branch of government and Parliament. However, 
Parliament once again  failed  to demonstrate  its willingness  to change policies  that prevent  the media 
from performing their roles effectively particularly the public broadcasters. The opposition members of 
Parliament who were  in majority  failed  to  influence appropriate amendments  to  the Communications 
Act of 1998 which  is  seen as  the cause of  the perceived poor performance of public broadcasters.  In 
spite of their crying fowl over MBC’s and TVM’s manner of broadcasting which subjected them to public 
ridicule  through  satirical and comical programmes  like makiyolobasi. They  remained quiet even when 
one  of  their  own,  the  chairperson  of  Parliamentary  Committee  on Media  and  Communication, Hon. 
Belson Lijenda made calls challenging them to champion reform of the public broadcasting policy.  

Political parties  too as government  in waiting  can  formulate  their media and  communication policies 
which can become the official policy included in legislation when they come to power. Such policies can 
provide  the  media  with  rights  that  can  enable  them  to  fulfill  their  roles  or  restrict  them  in  the 
performance of their roles. However, none of the parties, except the UDF  included  in their manifestos 
any  policy  guidelines  on media  and  communication.  This  is  a  serious  oversight  that  suggests  lack  of 
interest  and  commitment  on  development  of  the media  industry  in Malawi  and  the much  desired 
reform  in  the external media policy  framework especially when you  consider  issues  such as  the  long 
awaited Access to Information Bill and amendments to the Communications Act. 



20 | P a g e  

 

4.5 The Role of Government as Regulator 
The nature of the relationship between a national government and the media  is decisive for what the 
media are allowed  to publish. The main  reason  for  this  is  that  the media are  legally, normatively and 
structurally subject to the control of political  institutions (Gerbner 1977:263). Gallagher states that the 
key  relationship  that  links  the  media  to  society  is  that  between  the  media  organizations  and  the 
government of a country  (Gurevitch, Bennett, Curran and Woolacott 1985:160). Holmes  (1986:1) adds 
that the media of a nation, more than any other kind of institution, are shaped by the prevailing type of 
political power. But, what does  this mean  in practice? According  to Fourie  (2001: 166), governments 
control  the media  through  legislation  (legally).  In addition,  they also have  specific expectations about 
how the media should fulfill their role in society. These expectations are in essence normative pointers 
that governments provide to the media and could, of themselves, become forms of intrinsic regulation.  

4.5.1 Communications Act and Parliamentary and Presidential Elections Act (PPEA)  
The conduct of the media and particularly broadcasters during elections  in Malawi  is regulated by the 
Communications Act  (1998); the PPEA, 1993); and the Local Government Elections Act  (1996).     These 
provide the external policy  framework  for the media  in the electoral process.   Section 58 of the PPEA 
provides framework for political equality in the electoral process. The section states: 

“Every   public officer and public entity or authority shall     give   and be given and be seen to give equal 
treatment  to all political parties  to enable  each political party to conduct  its campaign freely”    

 Furthermore Section 63 (1) states that: 

“Every political party shall have the right to have the substance of its campaign propaganda reported on 
radio news broadcasts of the Malawi Broadcasting   Corporation and in any newspaper in circulation in 
Malawi”  

According to constitutional provisions for the media in Malawi, it is possible to hold democratic, free and 
fair elections in Malawi as long as the media attains completely the freedom to carry out their watchdog 
role. For example, Section 36 and 37 of the Malawi Constitution guarantee free press and that the press 
should be accorded full access to public information. Section 63(1a) of the PPEA says specifically of the 
MBC that it “shall maintain neutrality in the manner of reporting news of the campaign propaganda of 
political  parties,”  On  reporting matters  relating  to  elections,  the Malawi  Communication  Act  1998, 
Section 45(f) The Communication Act 1998 asks broadcasters to “ensure equitable treatment of political 
parties and election candidates…,” repeated  in Section 51(3a) where  it asks for “balance and equitable 
reporting during any election period.”  

However, Section 37 of the Constitution partly impedes media access to public information since every 
piece  of  information  becomes  subject  to  some  authority  before  it  flows  out. On  the  same, Malawi 
Communication Act  empowers  the ministry of  information  to  control what  goes on  air  in  the public 
broadcaster; as a result, the ministry manipulates and compromises the journalism profession since the 
respective media houses work on instructions and not based on their professionalism. 

4.5.2 The Role of Media Council of Malawi (MCM) and Civil Society Organisations   
Major political parties  like the United Democratic Front  (UDF) and Democratic Progressive Party  (DPP) 
started putting  their campaign and propaganda strategies  in preparation  for  the 2009 PPE as early as 



21 | P a g e  

 

August  2008.  Signs  that  the  propaganda machinery  had  begun  grinding  and  rolling  were  observed 
through the propaganda programmes that the two state controlled broadcasters, Malawi Broadcasting 
Corporation  (MBC)  and Malawi  Television  Limited  (TVM)  started  broadcasting  such  as  ECONO  Plus, 
Kuganizira Dziko Lathu (TVM), Mizwanya and Makiyolobasi (MBC) on one hand and the programmes the 
UDF sympathizer, Joy Radio FM was also airing, Nkhanga Zawona, Chilungamo Chiri Kuti and Kalibu on 
the  other  hand.  These  programmes  launched  implicit  as well  as  explicit  scathing  attacks  on  political 
opponents using  inflammatory  language  that  started building up  tension as we approached  the 2009 
PPE. These programmes became a cause for great concern among civil society organizations, the public 
in  Malawi  and  the  Electoral  Commission.  Political  Parties  lodged  complaints  (on  the  programmes 
particularly  those aired on MBC  like makiyolobasi) with  the Electoral Commission which once warned 
MBC in a letter.  

Several Civil Society Organizations like MISA Malawi, the Human Rights Commission, Centre for Human 
Rights Rehabilitation (CHRR), Human Rights Consultative Committee (HRCC) and religious bodies like the 
Episcopal Conference of Malawi and others,  the Electoral Commission  (EC),  issued statements against 
these propaganda and satirical programmes at MBC, TVM and Joy Radio condemning them and advising 
them to stop airing the programmes.   However, the situation only worsened with more  ingenuity and 
adeptness being employed  in the programmes as the three radio stations  increasingly popularised the 
programmes. MCM being a self – regulatory body for the media was urged to find ways of resolving the 
issues raised by the stakeholders. Apart from the concerns raised by the civil society, MCM also received 
complaints  from  the  general  public  over  the  conduct  of MBC,  TVM  and  Joy  Radio  regarding  these 
programmes.  Individual members of  the public and some civil society organisation  lamented over  the 
use of  inflammatory  language  in  the programmes of  these  radio  stations.  In addition,  the Minister of 
Information  and  Civic  Education,  Honourable  Patricia  Kaliati,  in  the  company  of  DPP’s  Publicity 
Secretary, Honourable Nicholas Dausi,   held a media conference at Central Office of Information (COI) in 
Lilongwe alleging that she had a list of journalists working for different media houses but on opposition 
party’s pay roll who had been hired to write negative stories about the DPP led government. 
 
Following these reports, MCM instituted investigations into the allegations against journalists, Joy radio 
station and the state broadcasters  in June 2008.   Since then MCM’s Ethics Complaints and Disciplinary 
Committee under  the  leadership of  former Chief  Justice Hon. Leonard Unyolo, held a  series of  round 
table discussions and mediatory talks with various stakeholders including MACRA, TVM, Joy Radio, (MBC 
sent an apology)  in July 2008. These series of mediatory talks culminated  into a round table discussion 
with Parliamentary Committee on Media and Communications (PCMC) and the Ministry of Information 
and Civic Education on Wednesday, 20th August 2008 at Sunbird Capital Hotel in Lilongwe. It was at this 
meeting  that  the government  through  the Principal Secretary  in  the Ministry of  Information and Civic 
Education announced the banning of Makiyolobasi and other unethical programmes on MBC. TVM had 
already  discontinued  ECONO  Plus  and  other  similar  programmes.  In  their  letter  to Media  Council  of 
Malawi dated 15th September 2008 signed by its board chairperson, Joy Radio informed the council and 
announced  that  they had  stopped broadcasting Chilungamo chiri kuti and Nkhanga Zaona. MBC  later 
reintroduced Makiyolobasi but in a modified version where even members of the DPP and government 
also became subjects of political satire. Nevertheless,  it  remained slanted as an elections propaganda 
campaign tool, picking on DPP’s political opponents as victims of public ridicule on the airwaves.   



22 | P a g e  

 

4.5.3 Elections and Administration: The Role of Electoral Commission (EC) and Malawi 
Communications Regulatory Authority (MACRA)  

The  Electoral  Commission  initiated  a  number  of  collaborations  and  coordinated  approach  in  its 
administration and management of the 2009 PPE. For example, the EC partnered with the Media Council 
of  Malawi  in  managing  the  media  component  of  the  electoral  process.  MCM  participated  in  the 
development and  signing of  the Malawi Media Code of Conduct and  the  training of EC  stringers who 
were allocated to all districts in the country to cover the elections. The performance of EC stringers and 
media houses in covering the elections was relatively better than in the previous elections with many of 
the  stringers  stories used  in various media outlets. MCM  through  its monitoring  team  registered 187 
stories  from EC stringers covered  in The Nation, Weekend Nation, The Daily Times and Malawi News. 
Out of  them, only  two stories appeared on  the  front page of The Daily Times:  ‘Coupon system  failed‐
Chimango’  (Daily Times, April 16, 2009) and  ‘Ballots mix‐up  in Lilongwe’  (Daily Times, May 18, 2009). 
This  is probably because ethical and professional conduct during  the  training of  stringers  in  the 2009 
Polls was greatly emphasized by MCM and making a commitment to seriously monitor the performance 
of the stringers. As already pointed out, most private media houses also gave a balanced coverage of the 
electoral  process.  In  addition  since MCM  through  its  Ethics,  Complaints  and  Disciplinary  Committee 
(ECDC) maintained its surveillance role of conducting investigations on all matters related to violation of 
the media Code of Ethics whether there was a complaint or not.   

The media industry in Malawi also gave the mandate to receive and arbitrate on cases involving political 
parties and  the media houses  to EC, MACRA and MCM as provided  for  in Section 6  (c) of  the Malawi 
Media Code of Conduct which states: 

In  the  event  of  unresolved  dispute  over  a  complaint  of  unfair media 
coverage of the elections, the aggrieved party may take the issue further 
with, Media Council, MEC, MACRA and finally the Courts.   

Unlike  in 2004 PPE,  the  roles and procedures of  carrying out  their  roles were defined  in  the Malawi 
Media  Code  of  Conduct  for  2009  PPE.  However,  there was  no  coordination  of  concerted  efforts  in 
addressing concerns of aggrieved parties during the elections period. MACRA and EC each had  its own 
media monitoring unit. However,  there was  a  gap  in  addressing  lack of  compliance with  the Malawi 
Media  Code  of  Ethics  and  breach  of  electoral  laws.  For  example,  the  Parliamentary  and  Presidential 
Elections Act Section 63 (1a, b, c, d & 2) says specifically of MBC and EC:  

  Every  political  party  shall  have  the  right  to  have  the  substance  of  its  campaign 
  propaganda  reported  on  radio  news  broadcasts  of  the  Malawi  Broadcasting 
  Corporation and in any newspapers in circulation in Malawi: 

  Provided  that  in  the  case  of  news  broadcasts  by  the  Malawi  Broadcasting 
  Corporation –  

a) The  content  of  the  news  shall  be  professionally  determined  by  the 
Malawi Broadcasting Corporation; 

b) The Malawi  Broadcasting  Corporation  shall maintain  neutrality  in  the 
manner of reporting the news of the campaign propaganda of political 
parties and generally in its commentaries; 



23 | P a g e  

 

c) The  commission  shall monitor  such  news  broadcasts  and  shall  ensure 
equal news coverage of the campaigning by all political parties; 

d) No  political  party  or  candidate  shall  be  entitled  to make  commercial 
advertisement for its campaign. 

The  Commission  may,  by  arrangements  with  the  Malawi  Broadcasting  Corporation, 
allocate  time  on  the  radio  during which  political  parties may  be  allowed  to  speak  in 
campaigning for an election and the commission shall allocate equal time to every party. 

In  the  Third  Schedule:  Section  52,  3  (1  and  2),  Code  of  Conduct  for  Broadcasting  Services,  the 
Communications Act provides: 

Broadcasting licensees shall report news truthfully, accurately and 
objectively. 
News shall be presented in an appropriate context and in a balanced manner 
without intentional or negligent departure from the facts. 
 

These  two  organizations  have  according  to  Communications  Act,  an  outline  of  their  responsibilities 
regarding  biased  reporting  in  the media.  However,  neither  body  took  action  to  address  the  biased 
coverage by  the state controlled media.  In  fact, as can be seen  from MACRA’s own media monitoring 
results,  the  regulator  failed  to discipline MBC and TVM under  its very nose. Tim Neale makes a very 
precise and fascinating observation on the reasons why the public broadcasters performed in this way: 

The largest actors involved are of course the public service broadcasters MBC and TVM.  
They are not entirely to blame as they are not acting on the basis of instructions from the 
Directors General or the Boards of Governors but on the  instructions of the Ministry of 
Information and Civic Education.   That Ministry makes no secret of  the  fact  that  there 
was no intention to allow opposition parties or independent candidates to have anything 
more than a miniscule proportion on the airtime given to the coverage of political affairs 
at  any  time.    This  applied  also  to  the  Official  Campaign  Period  when  the  massive 
distortion  of  any  kind  of  balance  got  steadily  worse.  The  arguments  given  by  the 
management  were  frail  in  the  extreme.    “The  opposition  denied  us  our  annual 
subvention”;   “We don’t have enough equipment to cover other parties”; “The   other 
parties don’t come to us with their information”.  “It is all MEC’s fault”.   

4.5.3.1 MACRA Broadcasting Monitoring Unit Results  
Average distribution of election positive news coverage  from all media houses  from 31st December, 
2008 to 23rd February, 2009          

Media House  Political Party         % share of positive news Others in % 

ZBS  DPP  59.6 27.4

  UDF  4.5



24 | P a g e  

 

  MCP 8.5

CAPITAL FM  DPP  22.3 12.2

  UDF  48.7

  MCP 16.8

   

MIJ FM  DPP  35.3 30.2

  UDF  33

  MCP 1.5

STAR RADIO  UDF  23.8 52.1

  DPP  15.1

  MCP 9

POWER 101  DPP  6.7 73.1

  UDF  19.2

  MCP 1

RADIO ISLAM  DPP  13.8 41.2

  UDF  36.5

  MCP 8.5

 

NOTE:  

• MBC  gave  an  average  81.1%  of  all  their  political  coverage  to  DPP  in  the  eight weeks  from  31st 
December,  2008  to  23rd  February,  2009.  All  other  parties  and  candidates  shared  the  remaining 
18.9%. 

• Malawi Television (TVM) gave 71.1% of all its electoral positive news to DPP and 28.9% was shared 
among other political parties and their candidates. 

• On the other hand, Joy Radio had 78% of its electoral positive news coverage to UDF and 12% was 
shared by other political parties and their candidates. 



25 | P a g e  

 

The  EC  and MACRA  nevertheless  acted  on  Joy  Radio  at  the  very  end  of  the  electoral  campaign  for 
broadcasting campaign material after the official campaign period had been closed. The police allegedly 
acting on  instructions  from MACRA  following EC’s complaint  to  the  former ordered  the closure of  Joy 
Radio and arrested three of its members of staff. Having not acted on MBC’s and TVM’s blatant violation 
of electoral guidelines as provided for in the laws and media code of conduct this may be perceived as 
discrimination and selectivity in applying penalties on media houses in the country during elections. 

The EC also collaborated with the media by appointed a Civic and Voter Education Task Force comprising 
which  largely  consistent  of  media  institutions.  The  members  of  the  task  force  included:  Mrs. 
Chimwemwe Banda – TVM, Mr. Matthias Manyeka (Zodiak Broadcasting Station), Mr. Geoffrey Kazembe 
(MBC), Mr. Blessing Chinsinga (Chancellor College), Mr. Bob Chilemba (Ministry of Information and Civic 
Education), Mr.  Baldwin  Chiyamwaka  (Media  Council  of Malawi)  and Mr.  John  Chipeta  (consultant). 
However, the task force met only once on 23rd December 2009 for orientation and planning. Afterwards 
it never met again nor did it execute any duties assigned to it.  

But most importantly for the first time, in response to MCM’s call, the EC organized a training workshop 
for community radios on how to manage and cover electoral issues within their areas of jurisdiction. The 
workshop  took place on Monday  15th December  2008  at DOVIC Hotel  in Blantyre.  The  appeal  to  EC 
followed a meeting MCM had with Nkhotakota Radio Station Board Chairperson, Mr. Blessings Nkolora 
and others in November 2008 on misunderstanding that occurred after the station had broadcasted an 
interview with one of the parliamentary candidates whose content was deemed campaign material by 
the station’s board, listeners and other election stakeholders in the 2009 PPE.   

5.0 MEDIA CONTENT IN THE 2009 POLLS 
 
This part of  the paper  analyses  the  content  that  the media  carried during  the 2009 Presidential  and 
Parliamentary  Elections  period. While  the  assessment  of media  performance  was  largely  based  on 
ethical  conduct  as  provided  for  in  the  electoral  laws  and  the Malawi Media  Code  of Conduct which 
provides guidelines in various areas of ethical conduct, the assessment of media output or content was 
based on analysing a number of thematic areas.  

The assessment  looks at  some of  the  texts not as  individual pieces of  information  for analysis but as 
messages experienced by listeners; viewers and readers (i.e. watched, read and listened to by audiences 
–  the  electorate).  The  content  elements  therefore  will  include  topics,  themes,  values,  ideologies, 
settings  and  characters  found  in  the  different  texts  that  the media  communicated  during  both  the 
official and unofficial campaign period from September 2008 to June 2009. According to Fourie Volume 
2 (2001:5) viewing media texts  in terms of their content  is understandably a popular approach to text 
analysis which religious  leaders, politicians and media critics, who address  issues such as violence, bias 
or propaganda, as well as the manifest and latent content of news, use. This approach is advantageous 
because among other reasons: the content is manifestly accessible; content that deals with themes and 
behaviours is not limited to a particular communication medium. However, by concentrating only on the 
content of messages we overlook the relevance of the encoding characteristics of different media which 
contribute to the construction of texts and meaning. Perhaps as Fourie suggest, the broad question that 
we could be contemplating  in this discussion that could also  form a basis  for research  is “What  is  the 
manifest (or covert) message and what is the latent (or covert) message being communicated?” (Fourie 
Volume 2 2001:5). Let us look at each thematic area of content one by one. 



26 | P a g e  

 

5.1 Narrative Summary of Media coverage of Political Party Campaign 
 The media covered the electoral campaign extensively in both electronic and print media, with private 
newspapers and radio stations showing a variety of political tendencies. However, despite provisions in 
the Presidential and Parliamentary Elections Act, the Communications Act and the Malawi Media Code 
of Conduct requiring neutrality, balance and equitable reporting by the media during an election period, 
the  state  controlled  electronic media  showed  substantial  bias  in  favour  of  DPP  and  its  presidential 
candidate as already pointed out. Both EC and MACRA media monitoring  reports  show  that between 
March 2009 and May 2009, MBC and TVM reported an average of 98% of  its positive election news to 
the ruling party DPP.  In the same period,  Joy Radio station reported an average of 95% of  its positive 
election  news  to  UDF.  On  both  of  the  two  public  broadcasters  the  tone  of  coverage  of  opposition 
political party events was increasingly negative while that of Joy radio indicated a strong bias of negative 
coverage towards the DPP. 
 
In contrast, Zodiak and Capital FM as monitored at its prime news hour provided impartial and balanced 
coverage of the political parties contesting  in the 2009 elections. The opposition political parties had a 
chance  to pass on  their political promises. The  two electronic media houses became outstanding and 
won  public  trust  that  EC  accredited  them  to  announce  the  results  as  they  came  in  from  different 
centres.  

5.1.2  Peace Journalism: Were Messages on Violent Acts During the Electoral Process In 
  Accordance with Principles of Peace Journalism? 
GTZ Forum for Dialogue for peace and  justice with financial support from the British High Commission 
organised  a  four‐day  training  course  on  Peace  Journalism  for  journalists  in  the  country  from  23rd 
February to 26th February 2009 at Sunbird Mount Soche Hotel in Blantyre. The course was immediately 
followed by an election strategy workshop for media managers held on 27th February 2009 at the same 
venue. The purpose of the course was to help journalists acquire skills in peace journalism so that they 
could effectively  contribute  towards  conflict  free elections  and  to  train media managers  in proactive 
planning in election coverage.Peace Journalism is a critical realist theory about the reporting of conflict. 
Critical realism has been described by Wright  (1996) as:   A way of describing the process of  ‘knowing’ 
that  acknowledges  the  reality  of  the  thing  known,  as  something  other  than  the  knower  (hence 
‘realism’), while fully acknowledging that the only access we have to this reality  lies along the spiraling 
path  of  appropriate  dialogue  or  conversation  between  the  knower  and  the  thing  known  (hence 
‘critical’) (pp. 35‐36). According to Lynch, Jake and Annabel McGoldrick (2005:5), Peace Journalism is: 

When editors and reporters make choices ‐ of what stories to report, and how to report 
them  ‐ which  create  opportunities  for  society  at  large  to  consider  and  to  value  non‐
violent responses to conflict   

 
In  essence,  Peace  Journalism  uses  conflict  analysis  and  transformation  to  update  the  concepts  of 
balance, fairness and accuracy in reporting. It provides a new road map tracing the connections between 
journalists, their sources, the stories they cover and the consequences of their reporting ‐ the ethics of 
journalistic  intervention.  It applies an awareness of non‐violence and creativity  to  the practical  job of 
everyday reporting  (WACC). Lynch etal  (2005:5) points out that proponents of peace  journalism argue 
that  the existing media environment and  its practices, which stress sensationalism,  immediacy, and  in 
some cases promote propaganda and misinformation, tend to exacerbate conflict rather than contribute 



27 | P a g e  

 

to its resolution. In the light of this elaborate definition of Peace Journalism let us look at some cases on 
how the media reported on violence in the 2009.  
 
The two dailies in the country reported enormously on stories that concerned the peaceful coexistence 
of people with different political affiliations. Notably, The Daily Times published a story  that students 
from Double Vision Secondary School stoned  the presidential convoy when  the president was coming 
from  Blantyre  as  he  held  whistle  stop  tours  on  his  way  to  Lilongwe.  Lilongwe  is  considered  as  a 
stronghold  for Malawi Congress Party  (MCP). The paper quoted  student  sources who  seemed not  to 
explain  clearly about  the  incident because most of  them  fled  for  their  lives as  the army pounced on 
them. The story also quoted teachers who were allegedly beaten while the headmaster was not present 
at the scene. The Malawi Defence Force soldiers picked some students together with their teachers to 
the  barracks.  However,  there was  no  reaction  from  the  army  sources  because  the  reporter  did  no 
contact them. The police were only investigating and so did not explain what really happened.   

In  a  turn  of  events,  barely  a  few  days  later,  both  The Nation  and  The Daily  Times  of May  13,  2009 
published a story that DPP supporters at Goliati in Thyolo stoned the convoy of United Democratic Front 
(UDF)’s chairperson Bakili Muluzi who wanted  to hold a  rally at  the  trading centre.  In  the  fracas,  two 
people  got  injured.   Both  papers  did  not  condemn  the  two  incidences  through  either  their  editorial 
comment or any of the columns. 

It  is  interesting to note that  journalists  from the two  leading papers were trained  in Peace  Journalism 
whose belief is that conflict can be mediated or negotiated and the media has that obligation to diffuse 
any possible eruption of violence. However, The Daily Times carried the story with the headline ‘Muluzi 
Convoy Stoned’ while The Nation said ‘Muluzi Vehicles stoned in Thyolo’. The details of the same incident 
did not match with each of  the papers’ edition on  the stoning of  the convoy. On one hand The Daily 
Times’  reporter  said  the  fracas  happened  somewhere  around Goliati,  telling  the  reader  that  he  the 
reporter was  not  certain  about  the  place.  The  reporter went  on  to  contact  the  possible  sources  to 
comment on the  issue without telling the reader the exact cause of the fracas and the result of  it.   On 
the other hand, The Nation tried to explain both the cause and the results of the incident. However, the 
two dailies fell short of condemning the violence. They failed to apply the principles of peace journalism 
that emphasizes  that  the media must mediate violence and provide alternatives  in  their stories. They 
also have to depict incidences of violence not as two antagonistic parties but revealing the details of the 
fragments of the violence.  

It might be presumed that both the Double Vision and the Goliati stoning triggered another stoning of 
Mutharika’s Scania Bus at Mbaluku in Mangochi. Perhaps if the media had not publicized the first fracas 
in Lilongwe the other two incidences in Thyolo and Mangochi might have not happened since apparently 
they took place as retaliation.  It might be concluded that the media promoted violence by exposing the 
violence on their front pages and not condemning them as they have done before in other stories.  

5.2 Voter Registration  
The private media became so critical and a reliable source of  information to the public during the pre‐
election  period,  during  the  voting  time  and  the  announcement  of  results.  But  they  also  became 
instrumental  particularly  during  the  voter  registration  process  that  was  widely  regarded  as 
unsatisfactory by election stakeholders. According to media reports the registration period which took 
place  between  August  2008  and  January  2009,  the  EC  became  handicapped  to  process  all  of  the 



28 | P a g e  

 

registration data in time for the April verification period and subsequently missed a number of its own 
deadlines for the publication of the voters’ roll. When the EC published the final version on 4 May 2009, 
it still contained anomalies according to The Daily Times which quoted the MEC chairperson Anastazia 
Msosa (The Daily Times, 4 May 2009). 

5.3 Civic and Voter Education 
The  Malawi  Media  Code  of  Conduct  (2008:4)  states  that  one  of  the  roles  of  public  broadcasters, 
newspapers  and private  radio  stations during  an  election  campaign  is  to  take part  in  the  voter  civic 
education in which the media gives informative messages to the masses on the electoral process.  

However,  the voter and  civic education carried out by MBC and TVM was not  in  line with  the above 
guidelines as the two state controlled stations, throughout their civic education programmes and other 
Special programmes, adverts and commentary relating to this matter, emphatically told the electorate 
to vote for the first name that appeared on the ballot papers, which in this case was the box where DPP 
presidential candidate, Dr. Bingu wa Mutharika’s name who was also the incumbent State President was 
placed. This interfered with the independence of the voters’ choice on candidates.  These overtly biased 
voter education programmes and comments came during the last one month of the electoral campaign. 
Public  broadcasters  therefore  largely  carried  out  political  party  propaganda  and  not  civic  and  voter 
education. 

Additionally, media houses did not cover voter and civic education  issues adequately and  in good time 
because organizations which conduct voter and civic education which provide most of the material and 
programme content for voter and civic education got their financial support late and their budgets were 
cut down. Needless to say that, the Electoral Commission depended constantly on the media to pass its 
message  across. When  the  EC  approved  the  accredited organizations,  the  EC  relied on  the media  to 
publish  a  list  of  accredited  organizations  to  conduct  civic  voter  education.  The  media  played  an 
informative role to have the EC regularly pass on its information to the voters. 

5.4 Corruption and Fraud in the Electoral Process 
Following the auditing at the EC’s accounts, both Nation Publications group of newspapers and Blantyre 
Newspapers group exposed the theft of K400 million at the EC’s secretariat. The stories also focused on 
the  effect  the  theft  and  consequent  arrests  had  on Mec  such  as  its  capacity  to  successfully  run  the 
elections.  Headlines  such  as,  “K400 MILLION MISSES  AT MEC”  (Sunday  Times,  February  15,  2009); 
“K400m Mec Case starts”; (Daily Times, February 17, 2009); Court Rules on Mec Officers Bail today” (The 
Nation,  17  February  2009);  “Tears  as  Court  denies Mec  staff  bail”  (The  Nation,  18  February  2009); 
“Arrests  affect Mec”  (The Daily  Times, March  2,  2009).    The  stories  exposing  the malpractice  of  the 
electoral body  showed a  sheer watchdog  role of  the media  that aims at  fostering accountability and 
transparency  through exposing  fraud and  corruption during  the elections. The  story which  led  to  the 
arrest of 10 EC’s staff in the accounts department was factual but as later reports indicated untrue. “The 
sum was never described  by  the police  as  theft  but  “not  accounted  for”.  It  also  turned out  to be  2 
Million and not 400 Million Malawi Kwacha and seven of the 10 were released without charge. 



29 | P a g e  

 

6.0 Women’s Participation in the Electoral Process – Media Applauded in the noble cause 
of promoting women 

In a bid to achieve the 50:50 goal campaign for women representation in decision making positions, the 
media provided more airtime and  space  to women  standing as candidates  than  in  the past elections. 
Thus  the media, particularly  the newspapers, were applauded  for participating  in  the noble  cause of 
promoting women. The civil society organizations applauded the media in the country on the extensive 
coverage of women parliamentary aspirants. The Daily Times reported a story with the headline, “CCJP 
applauds media  on women  coverage”,  (Wednesday  February  18  2009).  The  story  quoted  the  CCJP 
Gender and Civic Education Officer for Archdiocese of Blantyre Pius Mtike who said that journalists were 
doing a good  job  in sensitizing the nation on the  importance of supporting women before, during and 
after elections. Said Mtika, “As CCJP, we are pleased  that  journalists are supporting  the efforts  to see 
more women in parliament”. 

On  the same  issue, Human Rights Consultative Committee  (HRCC)‐a network of over 80 human  rights 
NGOs and civil society groups, congratulated Joyce Banda on her new appointment as President Bingu 
wa Mutharika’s  running mate.  The  Daily  Times  published  the  story  that  read,  “HRCC  praises  Joyce 
Banda”,  (Thursday,  February  12,  2009.  The  newspaper  quoted  HRCC  Chairperson  Undule 
Mwakasungula  and  National  Coordinator  Mabvuto  Bamusi  who  sent  their  congratulatory  message 
through a media statement describing Joyce Banda’s selection as a milestone in as far as the promotion 
of women in concerned. 

While The Daily Times reported on women’s promotion in the parliamentary elections, The Nation took 
its turn to report on a decimal number of women candidates contesting in the May 19 elections against 
their male counterparts.  The Nation (26 February 2009) carried a rather negative headline, “209 female 
candidates  in parliamentary elections”. The story said  there were only 209 women out of  the 1, 146 
registered parliamentary candidates for the May 2009 elections. However, the same newspaper said the 
number  of  women  represented  a  6%  increase  compared  to  the  last  election’s  number  of  women 
candidates  who  were  155  out  of  1,  261  registered  candidates.  The  paper  used  Malawi  Electoral 
Commission’s sources. The Daily Times also  left no stone unturned  for women aspirants as  the paper 
carried  a  promising  story  with  a  bang  headlined,  “Women  aspirants  vow  to win  polls”,  (Tuesday, 
February 24, 2009). The paper has a Chairperson of the task force of women aspirants Rose Anthony as 
its source. Anthony expressed optimism that the majority of women contesting  in the elections would 
win. 

The  messages  the  media  carried  included  short  campaign  messages  from  each  woman  candidate 
particularly  on  radios;  that  women  candidates  would  be  able  to  achieve  more  than  is  generally 
conceived once voted into parliament. Some of the messages were specific and general advertisements 
promoting  women  candidates.  These  included  slots  on messages  from  each  woman  candidate  and 
pictures of women candidates carried in supplement pages of the newspapers. The message slots from 
the candidates and picture supplements were sponsored or paid for adverts. However, there was bias in 
the coverage of women campaign messages with the public broadcasters carrying only messages for the 
DPP  candidates  while  Joy  was  carrying  messages  of  women  representing  mainly  UDF.  Zodiak 
Broadcasting Station was very exceptional in that it provided space for all women candidates. According 
to media reports, out of 1184 candidates, 232 were women and from the seven presidential hopefuls, 
one was a woman and two running mates were female. For the first time  in the history of Malawi, 42 



30 | P a g e  

 

women  parliamentarians  were  sworn  in  on  May  2nd  and  3rd  2009  following  their  victory  in  their 
constituencies. 

6.1 Propaganda Messages 
Although the issue of politicians’ use of propaganda does not come out as one of the major challenges 
that negatively affect the electoral process (free and fair elections), it is worthwhile to point out that the 
impact  of  propaganda  on  people’s  choices  of  political  parties  and  their  candidates  cannot  be 
undermined.  It denies  journalists  to access  the  issues  that are  salient and pertinent  to elections and 
consequently makes the electorate fail to make an informed choice, due to lack of facts from the people 
who could have provided them with such important information. 
 

Analysing  the  2009  PPE  campaign  messages  that  some  party  presidential  candidates  were 
communicating to the electorate, you find there were few if any issues or facts at all. As propagandists 
they had one common thing, a will to persuade the electorate and to have them take a certain action. 
Instead of providing the electorate with issue – based elections campaign messages, they were on their 
podiums busy presenting information that is primarily intended to influence Malawians to think the way 
they wanted  such as name calling other contestants. For example, messages  that were being  filtered 
through  the media particularly  the public broadcasters and  Joy Radio  station were  largely personality 
based and not  issue based. Malawians, were being persuaded to believe that so and so  is a murderer, 
hyena, lizard or bus wiper.  

The Role of Journalists: A case study 

Norms and code of ethics play a great role in guiding an individual journalist or editor in making decision 
in the news‐making process.  (Oosthuizen, Faure & de Wet 1991:122) defines norms as “the unwritten 
rules of conduct that apply within a community”. For the media this means that‐as far as their content is 
concerned‐  there  are  certain  rules  governing  what  ought  to  be  published  and  what  may  not  be 
published. These rules act as regulators of newspaper content and not censorship as might wrongly be 
misconstrued. “The key  issue  is often whether or not something  is  in good taste, that  is, whether  it  is 
acceptable or unacceptable to the recipients of media content, (Fourie 2001: 166). Cultural differences 
could play a role in this regard.  

‘Bingu dubs independents hyenas’, The Daily Times, April 20 2009 

The author translated the DPP presidential candidate, Dr. Bingu wa Mutharika’s part of his speech at a 
political rally in Nkhata Bay during a whistle stop into English. As monitored on MBC Radio 1, the speech 
made  dubbed  the  independent  political  candidates  as  ‘hyenas’.  The  story  said  the  DPP  presidential 
candidate did not recognize all the independent candidates that were campaigning for him but are not 
standing on DPP ticket. 

Comment 

The dubbing of these aspiring independent members of parliament as hyenas or in other circumstance 
the President referred to them as mimbulu (wolves) has been used quite often. Most media houses did 
not give this much prominence as news headlines. That was quite encouraging because it was one way 
of  diffusing  tension  from  among  those  that wanted  to  answer  back. However,  it  became  somewhat 



31 | P a g e  

 

surprising for the journalist to report on the same story as if name‐calling was a new phenomenon or a 
salient issue in election messages. 

Propaganda 
The word hyena as used  in  the  story has as undeserved  reputation  referring  to  the  independents as 
‘thieves’  and  ‘scavengers’  that  subsist on  the  leavings of  the  larger predator.  Thus,  the name  calling 
element  (hyena)  the  reporter  uses  signifies  the  presence  of  propaganda  in  the  story.  The  reporter 
instead of having  the discretion  to  informing  the public  for  them  to make an  informed choice on  the 
candidates, he deliberately attempted to shape perceptions, manipulate cognition, and direct behaviour 
to achieve a response that furthers the desired intent of the DPP presidential candidate. The reporter, in 
the  analyst’s  opinion,  should  have  also  captured  the  development  promises  that  the DPP  candidate 
presented to the people in Nkhata Bay. It remains increasingly difficult to appreciate what the reporter 
in  question  considered  newsworthy  between  development  policies  which  the  DPP  presidential 
candidate ably articulated at the beginning of his campaign speech during a whistle stop tour and the 
part of the speech which was loaded with inflammatory language in the form of name‐calling. This may 
be  a  good  research  question  on  news  values  in  the  Malawian  media.  This  assessment  finds  the 
reporter’s approach to the story as doing more harm than good by portraying conflict  instead of being 
part of the process of conflict resolution as peace journalism requires.  

In summary, looking at the story approach one would be interested to know why the editor decided not 
only  to  publish  the  story  but  also  to  give  it  such  prominence.  The  fact  that  the  DPP  presidential 
candidate  initially  focused  on  highlighting  the  party’s  development  policies  as  outlined  in  their 
manifesto suggests that he did not address the rally to castigate his political opponents. As monitored 
on MBC Radio 1, the President did highlight these development policies. Therefore, we may suggest that 
the  reporter disregarded  the  importance of  focusing on  issue‐based election messages and preferred 
name calling and thus failed to distinguish bad from good journalism, and journalism from propaganda. 
The story never aimed at stopping politician from demonizing each other on podiums. One way through 
which the media can help in ensuring conflict free elections is by focusing on salient election messages 
and  avoiding  trivia.  However,  one  would  also  argue  that  leaving  out  the  name  calling  aspect  is 
censorship in favour of the presidential candidate addressing the rally but it is also equally censorship to 
omit the development aspect that is construed as a disfavor to the presidential candidate.  

6.2 Opinion Polls 
A number of opinion polls were published during the run up to the 2009 PPE. On 26th August 2008 The 
Nation Newspaper of 26th August 2008 published story whose contents were based on an opinion poll 
results  conducted  by  the  Lilongwe  Diocese  Catholic  Commission  for  Justice  and  Peace  (CCJP) which 
stated that Democratic Progressive Party (DPP) would get 30 seats in Parliament while Malawi Congress 
Party would scoop 70 seats, if elections were to be held in August 2008. The story invited reactions from 
the DPP with its publicity secretary, Dr. Heatherwick Ntaba categorically rejecting the results of the poll 
and  dubbing  it  ‘cooked’.  Following  pressure  from  the  DPP  and  some  sections  of  the  public  CCJP 
disassociated  itself  from  the opinion poll and put  the blame on  their member of  staff who was held 
responsible for prematurely leaking the poll results.  

On 27th August 2009 MCM  released a Media Statement urging media houses  to handle Opinion Polls 
with  care  as  it  is  stipulated  in  the  Malawi  Media  Code  of  Ethics.  The  statement  which  provided 



32 | P a g e  

 

comprehensive guidelines on editorial opinion poll management, reminded the media that opinion polls 
need  careful  handling  because  they  are  sensitive,  and  still  a  relatively  new  phenomenon  in Malawi. 
Section 8 (1, 2, and 3) of the Malawi Media Code of Ethics states: 

1. The media has the legitimacy to reflect public opinion and interest.  In this regard, it may 
utilize  random  surveys  and  opinion  polls.   However  opinion  polls  need  very  careful 
handling.  

2. The media  recognize  that  inaccurate,  unprofessional,  sometimes       deliberately  false 
opinion  polls  give  a  totally  distorted  view  of  the  truth  of  public  opinion  or  voting 
intentions.  

3. Media houses should not present a random survey as a scientific opinion poll.  
 
The state‐run Malawi Broadcasting Corporation and Malawi Television had "good news" for Mutharika. 
Quoting a UK‐based pollster South Data Poll, the two state broadcasters said Mutharika would win the 
scheduled  19 May  2009  elections  by  a  landslide  victory  of  82  per  cent, while  his  ruling Democratic 
Progressive  Party  (DPP)  would  amass  118  seats  in  the  193‐member  Parliament.  The  poll  results, 
according to the two media houses,  indicated that opposition  leader John Tembo would come second 
with 12 per cent of the vote while Muluzi would poll a paltry 4.2 per cent. Tembo's MCP, according to 
the poll, would go to Parliament with only 33 seats while Muluzi's UDF would win 25 seats. But Malawi 
Television reported UDF director of Research Humphrey Mvula dismissing the poll as fake. 

6.3 Polling Day 

6.3.1 VOTING: “Peaceful orderly Vote”, The Nation, May 20, 2009 
According to the media the 2009 Polls saw an unprecedented turn out of voters. They said that elections 
were conducted in a generally peaceful environment and provided a wide choice of political contestants. 
The media did not report any violence to attest to any act of disturbance.   

However, to gratify curiosity, man had to bite a dog. The Daily Times of May 20, 2009 carried a story that 
a swarm of bees disrupted  the voting process  in Lilongwe City Centre at Civic Offices.  In addition,  the 
paper said that another force of nature at Mitundu Primary School  in Lilongwe Msinja North disrupted 
voting when a whirlwind swept away a ballot box for presidential votes, scattering already cast votes in 
the dust. Some votes were recovered while others were permanently swept by the whistling dusty wind 
away into the smoky brown sky.  

The Daily Times on the same day in an article under the headline: ‘Names miss in Nkhota Kota’ reported 
that  their  spot  check  in  several  constituencies  in  the district  showed  that  some  voters  still had  their 
names missing in the register of voters despite the Electoral Commission’s efforts to clean up the voter’s 
roll before polling day. For example, at Linga Primary polling center in Nkhota Kota South, the situation 
was serious as inmates from Nkhota Kota Prison were mixed in the same register with voters from the 
primary  school  centre.  The  register  had  to  be  sent  to  the  inmates  to  vote  first  since  they were  not 
allowed to go out while the voters from Linga Primary centre waited. 

The Nation newspaper on May 20, 2009 on the other hand reported  that the elections were peaceful 
and orderly. In their front page article ‘Peaceful, Orderly vote’, said stories  from their reporters showed 
that  the  elections  were  conducted  in  peaceful  and  orderly  manner  despite  some  hiccups  that 



33 | P a g e  

 

characterized  the  first  few  hours  of  the  exercise.  The  paper  quoted  leader  of  the  Commonwealth 
observer mission,  John  Kufuor  and  the  European  chief  observer  Luis Morgantini  as  applauding  the 
country’s citizens for a peaceful election. 

6.4 Voting and Counting; Electronic Media 

On  the  Election  Day,  the  media  were  both  observers  of  elections  to  ascertain  transparency  and 
accountability as informers of the people of Malawi on all developments regarding the elections. Unlike 
in  the  2004  Parliamentary  and  Presidential  Eelections,  the media  in  the  2009  Polls were  superb  in 
delivering the poll results. In 2004, Malawians were not satisfied with the announcement of the results. 
The  superb  performance  in  2009  might  be  probably  because  two  private  radio  stations,  Zodiak 
Broadcasting Station and Capital FM, star performers in the 2009 electoral process coverage, according 
to EC  independent monitoring report, were officially accredited to cover election results  in addition to 
public  broadcasters.  Perhaps,  to  prove  a  point,  MBC  this  year  did  an  exceptionally  good  job 
systematically informing the public as results initially trickled in and later poured in from the centers. 

 
As reported on ZBS, Capital FM, MBC Radio 1 and TVM, soon after the close of polling stations at 18.00, 
counting  started  in  all  polling  stations.  They  reported  that  at  each  tally  centre  in  the  districts, 
representatives  of  political  parties  were  also  present  to  witness  both  the  counting  and  the 
announcement of results. People across the country followed the announcement of the election results 
through  these public and privately owned radio stations. Media Council of Malawi, making an  interim 
statement on the 2009 Elections results, aired on ZBS, Capital Radio, Power 101, Radio Islam and Trans 
World Radio, applauded the media for a noble work done in the announcements of results.  

EC’s decision to accredit two private radio stations i.e. ZBS and Capital FM for the first time in Malawi to 
officially  broadcast  the  results  of  the  2009  Parliamentary  and  Presidential  Elections  (PPE)  alongside 
public broadcasters  is a milestone  in  the development and growth of the media  industry and also the 
management of elections in Malawi. This meant several things: The official recognition and adoption of 
plural approach to coverage of election results by broadcasters. Pluralism has many advantages. Besides 
making democracy a true experience, it also enables broadcasters to benchmark against each other and 
against very  strict  standards. The  fact  that  four broadcasters were  involved  it meant  improvement of 
quality production and presentation of elections  results due  to  the overt or even  covert  competition 
that might  have  ensued.    Secondly,  it meant  the  application  and  use  of  best  practices  by  the  EC  in 
regulating broadcasters  in their conduct  in the coverage of elections results.  In the past two elections, 
1999 and 2004, particularly the  later, there were a  lot of unofficial complaints from the public on how 
MBC used to cover the election results. In 2004, Malawians were not satisfied with the announcement 
of the results. They were sceptical about the results announced by the public media, particularly MBC, 
believing  that  the  figures  announced were  deliberately  being  distorted  and  therefore  regarded  not 
credible. There have not been similar complaints during the 2009 polls. However, improvements in the 
broadcasting  of  results might  also  have  been  due  to  the  innovation  the  EC made  in  its  information 
systems particularly the information technology used at COMESA Hall.   

 



34 | P a g e  

 

6.5 Post Election Situation 

6.5.1 Presidential Swearing In Ceremony: Weekend Nation and Malawi News May 23‐29, 
  2009 

Both papers published stories on the swearing in of the Head of State elect which took place on Friday, 
May 22 2009 hours after the Electoral Commission had announced the official results. Weekend Nation 
on its front page said ‘No Vengeance’ while Malawi News wrote ‘So help me God’. The papers reported 
that  the president  assured Malawians  in his  inaugural  speech  that his  government would not  target 
anyone for vengeance or retribution  in the aftermath of the elections. The President promised to heal 
wounds and bruises caused during the election period.  No stories however were sported in the media 
on reactions to the president’s speech for the rest of the week that followed. 

Typical breaking news was heard on ZBS, on the eve of the inauguration of the president elect carrying 
an  interview of Dr. Bakili Muluzi, former State President of the Republic of Malawi and chairperson of 
the  opposition  UDF,  congratulating  the  DPP  presidential  candidate,  Dr.  Bingu  Wa  Mutharika  and 
recognising  the  choice  of  the  president Malawians  had made. Muluzu’s message    which  was  least 
expected, when you  consider  the  fierce  feud  that existed between  the  two  since  the 2004 elections, 
added immensely to the serenity and joy Malawians were already enjoying when results were becoming 
clear about Mutharika’s and the DPP’s landslide victory.  

7.0 CONCLUSION:  LESSONS LEARNT AND TRENDS 

7.1 Lessons Learnt  
Since 1994, the legal instruments have failed to ensure that public broadcasters should fulfil their legal 
mandate to provide the electorate with a balanced, fair and equitable coverage of the electoral process. 
Media self – regulation, which is still a relatively new concept in Malawi, and operates purely on volition, 
seem  to be providing hope  for an ethical and professional media.   The  independent monitoring units 
and  studies  have  shown  that  media  self‐regulation  has  been  effective  in  the  coverage  of  2009 
Parliamentary and Presidential Elections.  

The  professional  conduct  that  Capital  FM,  Zodiak  Broadcasting  Station, MIJ  FM  and  Star  Radio  have 
displayed  in  the 2009 PPE demonstrates or suggests  that editorial  Independence  is better achieved  in 
media houses that are either owned or run by media professionals other than politicians. 

According to Tim Neale, the sad thing  is that no government  in Malawi has shown any sign of  learning 
the lessons from any elections since 1994 or even recognising that there were lessons to be learnt.  The 
reports by all election observer groups over the past 15 years – AU, EU, Commonwealth, SADC and every 
internal assessment have highlighted  the  imbalance of  the public service broadcasters.   This  time  the 
reports will be the same but with the added fact that a private station  (JOY Radio)  joined the political 
battle of the airwaves on behalf of UDF. This is a highly regrettable development as it will be used as an 
excuse for tit‐for‐tat political broadcasting with no adherence to the Media Code of Conduct. 

7.2 Negative Trends 2004‐2009 
So the negative trends are twofold: 



35 | P a g e  

 

• The State media continued the totally undemocratic policy of denying access to the opposition 
and  

• A popular private radio station followed suit 
• A well accentuated phenomenon in most of the Malawian media was the positive/negative 

presentation of an issue rather than neutral/objective presentation of the election subjects.  
 
The danger is that this could become the norm; that there will be a series of radio stations attached to – 
maybe funded by yet another political party.  This would inevitably be seen by any ruling party as being 
a threat to  itself.   There would be an easy, ready‐made (if still  indefensible) excuse for excluding from 
public  broadcasting  any  opposition  party  that was  using  a  radio  station  as  a  political weapon.    This 
development  (already under way  in  the  form of  Joy Radio) would destroy  the principles  that are  the 
basis of journalistic ethics. 

 

7.3 Positive Trends 
The positive trends include: 

• The continuing commitment to balanced political coverage by Capital FM which was a star 
performer in the 2004 elections and repeated that performance in the run‐up to the recent 
elections. 

• The development over the past two/three years of Zodiak Broadcasting Station with its 
extensive transmitter coverage bringing to rural Malawi for the first time since independence a 
chance to hear about political choices – an opportunity previously only available to Capital’s 
urban audiences. 

• The encouraging approach of both Star Radio and MIJ FM who have joined the democratic ranks 
with modest but well‐balanced political coverage. 

• The fact that the two main newspaper groups are both able to give very substantial balanced 
coverage that gives no hint of any political influence or pressure.  

 

8.0 REFERENCES 
Electoral Commission Independent Media Monitoring Unit Report April 2009 

Fourie, P. (editor) 2001. Media Studies: Volume One, Institutions, Theories and Issues.   Lansdowne: 
  Juta. 

Fourie,  P.  (editor)  2001.  Media  Studies:  Volume  Two,  Content,  Audiences  and  Production. 
  Lansdowne: Juta. 

Guidelines  on  Media  Analysis  during  Election  Observation  Missions,  2005,  Strasbourg:  European 
  Commission for Democracy through Law. 

Kanyongolo, E. 2008, Review of  the Access  to  Information Bill and  Laws  that Restrict Press Freedom: 
  Consultants Report 



36 | P a g e  

 

Lynch, Jake and Annabel McGoldrick (2005). Peace Journalism. UK: Hawthorn Press  

Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) Broadcasting Monitoring Report  

Malawi Electoral Laws, 2009, Blantyre: Electoral Commission 

Malawi News, (Sept., 2008‐May 2009) 

Media Council of Malawi Media Code of Ethics and Complaints and Arbitration Procedure, 2008 

Media Council of Malawi: Media Monitoring Report, Sept., 2008‐May 2009 

Media Education and Training Agency; Peace Journalism and Election Coverage, February 2009 

Nation on Sunday (Sept., 2008‐May 2009) 

Sental, S.K., & Malera, I., Media Council of Malawi: Constitution, 2007 

The Constitution of the Republic of Malawi (Revised Edition), 2002 

The Malawi Media Code of Conduct, 2008, Blantyre: Electoral Commission  

The Nation (Sept., 2008‐May 2009) 

The Daily Times (Sept., 2008‐May 2009) 

The Malawi Communications Act, 1998 

The Sunday Times (Sept., 2008‐May 2009) 

Weekend Nation, (Sept., 2008‐May 2009) 

 


	Introduction
	2.0 Media and Elections: An Overview 
	3.0 A Historical Background to Media Freedom in Malawi
	4.0 Malawi’s External Media Policy Framework in the 2009 Polls
	4.1 Theoretical Background
	4.2 Malawi’s Democratic Milieu and Media’s Performance in 2009 Polls
	4.2.1 Constitutional Provisions and Statutes
	4.2.2 International Covenants, Charters and Protocols
	4.2.3 The Communications Act
	4.2.3.1 The Arrest of Editor of Boma Lathu Newspaper, Gilbert Tembo
	4.2.3.2 Closure of Joy Radio and Arrest of its staff

	4.3 Codes of Conduct: Expectations and Functions
	4.3.1 Defining Media Self- Regulation
	4.3.1.1 Media Council of Malawi and Self Regulation

	4.3.2 Media Performance Ratings Using Self Regulatory Tools: the Malawi Code of Ethics 
	4.5.3.1 The African Media Barometer Assessment 
	4.5.3.1 The Electoral Commission Independent Monitoring Unit Report 7
	4.5.3.1 Media Council of Malawi Media Monitoring Report

	4.3.3 Challenges in Media Monitoring Projects

	4.4 Policy makers Influence: The Role of Parliament (2004 to 2009)
	4.5 The Role of Government as Regulator
	4.5.1 Communications Act and Parliamentary and Presidential Elections Act (PPEA) 
	4.5.2 The Role of Media Council of Malawi (MCM) and Civil Society Organisations  
	4.5.3 Elections and Administration: The Role of Electoral Commission (EC) and Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) 
	4.5.3.1 MACRA Broadcasting Monitoring Unit Results 



	5.0 Media Content in the 2009 Polls
	5.1 Narrative Summary of Media coverage of Political Party Campaign
	 The media covered the electoral campaign extensively in both electronic and print media, with private newspapers and radio stations showing a variety of political tendencies. However, despite provisions in the Presidential and Parliamentary Elections Act, the Communications Act and the Malawi Media Code of Conduct requiring neutrality, balance and equitable reporting by the media during an election period, the state controlled electronic media showed substantial bias in favour of DPP and its presidential candidate as already pointed out. Both EC and MACRA media monitoring reports show that between March 2009 and May 2009, MBC and TVM reported an average of 98% of its positive election news to the ruling party DPP. In the same period, Joy Radio station reported an average of 95% of its positive election news to UDF. On both of the two public broadcasters the tone of coverage of opposition political party events was increasingly negative while that of Joy radio indicated a strong bias of negative coverage towards the DPP.
	5.1.2 Peace Journalism: Were Messages on Violent Acts During the Electoral Process In  Accordance with Principles of Peace Journalism?

	5.2 Voter Registration 
	5.3 Civic and Voter Education
	5.4 Corruption and Fraud in the Electoral Process
	6.0 Women’s Participation in the Electoral Process – Media Applauded in the noble cause of promoting women
	6.1 Propaganda Messages
	Although the issue of politicians’ use of propaganda does not come out as one of the major challenges that negatively affect the electoral process (free and fair elections), it is worthwhile to point out that the impact of propaganda on people’s choices of political parties and their candidates cannot be undermined. It denies journalists to access the issues that are salient and pertinent to elections and consequently makes the electorate fail to make an informed choice, due to lack of facts from the people who could have provided them with such important information.
	Propaganda

	6.2 Opinion Polls
	6.3 Polling Day
	6.3.1 VOTING: “Peaceful orderly Vote”, The Nation, May 20, 2009

	6.4 Voting and Counting; Electronic Media
	On the Election Day, the media were both observers of elections to ascertain transparency and accountability as informers of the people of Malawi on all developments regarding the elections. Unlike in the 2004 Parliamentary and Presidential Eelections, the media in the 2009 Polls were superb in delivering the poll results. In 2004, Malawians were not satisfied with the announcement of the results. The superb performance in 2009 might be probably because two private radio stations, Zodiak Broadcasting Station and Capital FM, star performers in the 2009 electoral process coverage, according to EC independent monitoring report, were officially accredited to cover election results in addition to public broadcasters. Perhaps, to prove a point, MBC this year did an exceptionally good job systematically informing the public as results initially trickled in and later poured in from the centers.

	6.5 Post Election Situation
	6.5.1 Presidential Swearing In Ceremony: Weekend Nation and Malawi News May 23-29,  2009


	7.0 Conclusion:  Lessons Learnt and Trends
	7.1 Lessons Learnt 
	7.2 Negative Trends 2004-2009
	7.3 Positive Trends

	8.0 References

